قیمت برق دریافتی پاکستان از پروژه «کاسا- 1000» سه برابر قیمت برق در اروپا

قیمت برق دریافتی پاکستان از پروژه «کاسا- 1000» سه برابر قیمت برق در اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «آزادگان»، وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان عنوان کرد: توافقنامه انتقال برق «کاسا- 1000» برای اسلا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «آزادگان»، وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان عنوان کرد: توافقنامه انتقال برق «کاسا- 1000» برای اسلام آباد مفید نیست و دریافت برق از این مسیر برای اسلام آباد گران است.

وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان با توجه به نتایج تحقیقات این مرکز، اظهار داشت: مشتریان نیروی برق در این کشور 1. 2 میلیارد دلار برای استفاده برق و 50 میلیون دیگر جهت حق انتقال به افغانستان پرداخت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: برق دریافتی «کاسا- 1000» برای پاکستان گران در خواهد آمد به طوری که قیمت انرژی برق در این کشور 3 برابر گران‌تر از برق اروپا و 10 برابر برق تولیدی در کشور است.

به تصریح این کمیسیون، زمانی که طرح «کاسا- 1000» پیشنهاد شده بود، در آن ارزش یک کیلووات نیروی برق انتقالی تاجیکستان و قرقیزستان 5.1 سنت عنوان شد در صورتی که در قرارداد بعدی قیمت 1 کیلووات برق انتقالی 5. 15 سنت عنوان شد.

این وزارت خانه عنوان کرد: در حال حاضر افغانستان برق مورد نیاز خود را از تاجیکستان با قیمت 4.3 سنت خریداری می‌کند و برای انتقال دوباره برق با نرخ گران‌تر به کشور ثالث اقدام خواهد کرد.

وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان تاکید کرده است: اسلام آباد طرح انتقال برق «کاسا- 1000» را با هدف تامین این کشور به نیروی برق و بی‌نیاز شدن از گاز ایران در نظر گرفته بود. اما با تغییر فضای سیاسی و لغو تحریم‌ها علیه تهران دیگر این طرح سودی برای پاکستان نخواهد داشت.

امضای قرارداد نهایی «کاسا- 1000» در تاریخ 12 می‌سال جاری در شهر «تورسون‌زاده» تاجیکستان با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، «عبد الله عبد الله» رئیس اجرایی دولت افغانستان و «سایرونبای ژیین بیک اف» نخست وزیر قرقیزستان صورت گرفت.

انتهای پیام

http://fna.ir/6HS0VY