گرانفروشی خودروهای ارزان

گرانفروشی خودروهای ارزان

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - وجود ظرفیت‌های خالی بسیار در صنعت خودروی ایران علت افزایش قیمت تمام‌شده تولید و کاهش سود شرکت‌های خودروسازی
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - وجود ظرفیت‌های خالی بسیار در صنعت خودروی ایران علت افزایش قیمت تمام‌شده تولید و کاهش سود شرکت‌های خودروسازی است، هزینه‌ای که با افزایش قیمت خودرو و از جیب مصرف‌کنندگان ایرانی تأمین شده و مانع رقابتی شدن بازار خودروست. سایه دولت بر سر صنعت خودرو موجب شده تا هزینه تمام‌شده بالای ناشی از ظرفیت‌های خالی خودروسازان ایرانی از طریق افزایش قیمت محصولات جبران شده است.

با وجود اين طي چند هفته اخير واگذاري برخي خطوط توليد سايپا به رنو و سيتروئن و اجرايي شدن قرارداد ايران خودرو و پژو در حالي به عنوان راهكار خروج صنعت خودرو از بن بست كنوني دنبال شده كه اين قراردادها نيز تنها درصورتي كه منجر به كاهش هزينه تمام شده توليد از طريق انتقال دانش فني، بومي سازي و راهيابي خودروهاي توليد مشترك به بازارهاي صادراتي شود، مي تواند گره گشاي صنعت خودروي كشور باشد.

ممانعت خودروسازان ايراني از كاهش قيمت خودرو محدود به خودروهاي توليدي اين خودروسازان در داخل كشور نبوده و به گفته برخي شركاي خارجي اين خودروسازان حتي از عرضه خودروهاي ارزان قيمت توليد مشترك خارجي نيز ممانعت مي كنند. آخرين دستاورد مذاكرات خودروسازان با شركاي خارجي تا كنون نيز محدود به توافق با 2برند فرانسوي رنو و پژو بوده است. اين در حالي است كه اكنون پژوي فرانسه سهم بيش از 90درصدي در سبد محصولات ايران خودرو داشته و با تحقق هدفگذاري قراردادهاي سازمان گسترش با رنو و سيتروئن با سايپا نيز افزايش سهم برندهاي فرانسوي از بازار خودروي كشورمان، انحصار در بازار خودرو را تشديد مي كند.

  • ممانعت از توليد خودروهاي ارزان خارجي

مدير منطقه خاورميانه رنو با تشريح زواياي پنهان همكاري خودروسازان ايراني با خارجي ها، تلويحا تباني خودروسازان براي جلوگيري از توليد خودروي ارزان از سوي خودروسازان خارجي را تأييد كرده و به مهر گفت: در ايران ظرفيت توليد 2ميليون دستگاه خودرو وجود دارد اما توليد حداكثر يك ميليون و 300هزار دستگاه است و ظرفيت هاي خالي موجب شده تا خودروسازان ايراني روي توليد برخي خودروها ضرر كنند. هر قدر توليد يك خودرو نفع داشته باشد، اما خودروسازان بايد كل شركت را مديريت كنند.

وقتي يك خودرو حاشيه سود خوبي داشته باشد اما ظرفيت استفاده نشده زياد باشد، در مجموع خودروساز ضرر مي كند. پيمان كارگر با بيان اينكه الان خودروسازان ايراني در اين شرايط هستند، افزود: ظرفيت استفاده نشده توليد خودرو خرج دارد و حاشيه سود خودروسازان ايراني روي خودروهايي كه توليد مي كنند، بالا نيست، بنابراين وقتي خودرويي در بازار كشش دارد، آنها آن را گران تر مي فروشند تا بتوانند سود برده و ضررهاي جانبي را پوشش دهند. وي تأكيد كرد: مي خواهيم قيمت كوئيد روي خودروهاي ديگر اثر گذار باشد، با رقبا مسابقه بگذاريم و در رقابت آنها را كنار بزنيم.

  • قيمت خودرو معقول است

اين در حالي است كه دبير انجمن خودروسازان در مورد قيمت خودرو در بازار ايران به ايلنا اعلام كرد، قيمت خودرو در كشور در حد معقولي است و سخناني كه درخصوص گران بودن قيمت خودرو در ايران بيان مي شود، غيركارشناسانه است. احمد نعمت بخش افزود: با وجود اين، دولت در سال جاري توانست تورم را يك رقمي كند اما باز هم تورم وجود دارد و حقوق كارگران افزايش پيدا كرده است. از طرف ديگر 2شركت اصلي خودروساز يعني ايران خودرو و سايپا زيانده هستند و امسال ايران خودرو بعد از سال ها توانست سودي جزئي به سهامداران خود پرداخت كند.

  • شرايط سخت معامله با شركت هاي ايراني

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه شرايط معامله با شركت هاي خارجي آسان تر از داخلي هاست در مورد خريد تجهيزات مورد نياز دستگا ه هاي دولتي و عمومي اعلام كرد: اين دستگاه ها عموما تمايل به خريد تجهيزات خارجي داشته چرا كه هم در ابتداي كار وجه كمتري دريافت مي شود و هم سريع تر آن وسيله تحويل داده خواهد شد. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري با بيان اينكه تمايل به خريد تجهيزات خارجي بين دستگاه هاي دولتي و عمومي مقداري طبيعي است، افزود:

به طور مثال زماني كه به شركت هاي كشتي سازي داخلي مراجعه مي شود آنها مي گويند ابتدا وجه را كامل بپردازيد تا مثلا قطعات مورد نياز را خريداري كنيم و پس از آن نيز به جاي 2سال، 5سال بعد آن وسيله را تحويل مي دهند. همچنين دولت پول زيادي براي خريد هواپيماي خارجي نمي دهد و شايد تنها 15درصد از قيمت كل را پرداخت مي كنيم.