۱۳۰هزار واحد بدون نظارت سازمان ملی استاندارد کالا تولید می کنند

۱۳۰هزار واحد بدون نظارت سازمان ملی استاندارد کالا تولید می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، وحید مرندی مقدم ظهر پنجشنبه در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگارن اظهار داشت: ۲۰ هزار و ۱۹۵ واحد تولیدی در

به گزارش خبرنگار مهر، وحید مرندی مقدم ظهر پنجشنبه در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگارن اظهار داشت: ۲۰ هزار و ۱۹۵ واحد تولیدی در کشور مشمول استانداردهای اجباری هستند.

وی به وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد تولیدی در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد تنها حدود ۲۰ هزار واحد تحت نظارت سازمان ملی استاندارد هستند و ۱۳۰ هزار واحد دیگر بدون نظارت سازمان ملی استاندارد کالا تولید و عرضه می کنند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این سازمان از مهرماه سال گذشته تا کنون تنها توانسته است از ۳۰۰ هزار واحد عرضه کالا بازرسی کند٬ عنوان کرد: این در حالی است که بیش از سه میلیون واحد عرضه کالا در کشور وجود دارد.

مرندی مقدم اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد توانسته تنها ۱۰ درصد واحدهای عرضه کالا در کشور را کنترل کند.

وی تعداد استانداردهای ملی تدوین شده توسط سازمان ملی استاندارد از ابتدای عمر این سازمان تا کنون را حدود ۲۷ هزار استاندارد برشمرد و بیان داشت: این در حالی است که بیش از ۱۰۰ هزار فرآورده تولیدی در کشور وجود دارد.

مرندی افزود: از سال گذشته تا به امروز حدود سه هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در کشور تدوین شده که این رقم در طول عمر سازمان ملی استاندارد بی سابقه بوده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: از ۲۷ هزار استاندارد ملی تدوین شده تنها حدود ۷۰۰ فرآورده مشمول استاندارد اجباری کنترل می شوند.

مرندی تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که سال ۷۰ انجام دادم که البته نتایج آن تا امروز تغیر چندانی نداشته مشخص شد تعداد استانداردهای اجباری در ایالات متحده آمریکا صفر و در اروپا بین دو تا سه درصد است در حالیکه حدود ۱۰ درصد استانداردهای تدوین شده کشور مشمول استاندارد اجباری است.

وی با بیان اینکه میزان استانداردهای اجباری یکی از شاخصه های توسعه یافتگی است٬ اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد هر چه میزان استانداردهای اجباری در کشوری کمتر باشد توسعه یافتگی آن کشور بیشتر خواهد بود.