«انسان‌شناختی علم سلوک» در دست نگارش

«انسان‌شناختی علم سلوک» در دست نگارش

حجت‌الاسلام علی فضلی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اثر در دست نگارش خود با عنوان «پیش ا
حجت‌الاسلام علی فضلی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اثر در دست نگارش خود با عنوان «پیش انگارانه‌های انسان شناختی علم سلوک» گفت: این نوشتار در حقیقت بحث انسان‌شناختی سلوکی با محوریت حقیقت قلبیه را مدنظر دارد.

وی در ادامه افزود: در فلسفه عرفان ما سه شاخه داریم، فلسفه عرفان عملی یا علم سلوک، عرفان نظری و تجربه عرفانی که در فلسفه علم سلوک مباحث مختلفی را در بر می‌گیرد و در حقیقت از جمله مباحث و مسائل مهم فلسفه علم سلوک انسان‌شناختی است.

حجت‌الاسلام فضلی با اشاره به اینکه سلوک بر پایه انسان سالک پایه‌گذاری می‌شود، افزود: این سلوک در انسان مراحل مختلفی را طی می‌کند، اینکه انسان در سلوک خود چه مرتبه‌ای دارد باید در این اثر تبیین شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت:‌ در این نوشتار در حقیقت می‌خواهیم بررسی کنیم که انسان در صراط سلوک چه اتفاقاتی برای حقیتش می‌افتد و این انسان‌شناسی چیزی غیر از انسان‌شناسی فلسفی، اخلاقی و روانشناختی است که با یکدیگر متفاوت هستند.

حجت‌الاسلام فضلی اظهار داشت: بنابراین انسان‌شناختی که در علم سلوک بحث می‌شود موضوعش حقیقت قلبیه است و این حقیقت قلبیه نیز غیر از قلب است. اینکه حقیقت قلبیه دارای چه وجوه و لطایفی، مراتب و مراحلی است، رابطه آن با منازل سلوکی چیست و رابطه هر یک از این لطایف وجوه با عوالم هستی چیست در این مجموعه مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه پژوهشی حاضر اکنون به نیمه راه رسیده و قرار است در ساختار یک کتاب علمی ارائه شود، توضیح داد: البته شاید فصل‌هایی از این مجموعه در قالب مقاله هم منتشر شود، منتها اصل مجموعه در قالب کتاب است.

حجت‌الاسلام فضلی مخاطب اصلی این نوشتار را پژوهشگران و دانشجویان عرفان نظری و عملی و فلسفه علم سلوک به شمار آورد.

انتهای پیام/ک