درآمد چرم و نرم!

درآمد چرم و نرم!

زندگی > مهارت‌ها - الهام فیروزبخت:هر دو اوایل زندگی‌ مشترکشان کارمندی را تجربه کردند اما وقتی با چرم بیشتر آشنا شدند، عطای کارمندی را
زندگی > مهارت‌ها - الهام فیروزبخت:
هر دو اوایل زندگی‌ مشترکشان کارمندی را تجربه کردند اما وقتی با چرم بیشتر آشنا شدند، عطای کارمندی را به لقایش بخشید‌ند.

آنها كارشان را دو نفره آغاز كردند اما حالا يك گروه خلاق و دوستانه تشكيل داده اند و حسابي به كارآفرين بودنشان مي نازند. مجيد حسيني و راضيه كارخاني، زن و شوهر خلاق گرمساري از آن جوان هاي كار درستي هستند كه مي توانند الگوي خوبي براي جوانان باشند. حسيني 32ساله است و فوق ديپلم دامپزشكي دارد، كارخاني هم 28ساله است و دانشجوي مهندسي صنايع. با مجيد حسيني درباره كارشان گفت و گو كرده ايم.

  • از كجا و با چقدر سرمايه شروع كرديد؟

براي شروع كار هيچ سرمايه اي نداشتيم. شايد باورش برايتان سخت باشد اما وقتي به بازار مي رفتيم و به عنوان مثال 200هزارتومان خريد مي كرديم براي همان 200هزار تومان هم چك يك ماه بعد را مي داديم. تجهيزات كار هم براي برادر همسرم بود. ايشان به واسطه رشته تحصيلي شان تصميم داشتند كار چرم را شروع كنند.

تمام ابزار و وسايل لازم را هم تهيه كرده بود، اما بعد از3-2 ماه به علت تغيير شغل و مكان زندگي اش كارش را ادامه نداد و اين ابزار تقريبا بدون استفاده مانده بود. ما اين تجهيزات را از ايشان گرفتيم، آن موقع پولي هم بابت اين وسايل به ايشان پرداخت نكرديم. كمي بعدتر كه كارمان كمي رونق گرفت و درآمدمان كمي بالاتر رفت توانستيم پول اين تجهيزات را پرداخت كنيم.

كار دوخت را هم با دوخت كارهاي بسيار ساده مثل كيف پول و جاكارتي در يك اتاق 12متري كه پدرم در اختيارمان قرار داده بود شروع كرديم. اما در اين راه سخت ترين مرحله، مرحله تهيه چرم بود. چون توانايي خريد عمده از كارخانه هاي توليد چرم را نداشتيم مجبور بوديم براي خريد از بازار بزرگ از گرمسار به تهران بياييم. براي اينكه خرج مان هم خيلي بالا نرود با مترو طاقه ها را جابه جا مي كرديم. حمل كردن اين طاقه ها واقعا برايم مان سخت بود.

  • براي اين كار آموزش هم ديده بوديد؟

خير؛ براي شروع كار در كلاس آموزشي شركت نكرديم اما آموزش هاي اوليه را برادر همسرم به ما داد، از طرفي چون همسرم چند وقتي در كارگاه ايشان مشغول بود تقريبا با زير و بم كار آشنا بود. بعدتر كه كارمان كمي پيشرفت كرد به مغازه هاي مختلف سر مي زديم و سعي مي كرديم با دقت، كارها را نگاه كرده، با مدل هاي مختلف آشنا شده و بتوانيم محصولات جديدتري بدوزيم.

نه اينكه بخواهيم ايده ديگران را بدزديم، نه! فقط الگوي اوليه كار را نگاه مي كرديم. بعدتر با خلاقيت، قسمت هايي به محصول اضافه يا از آن كم مي كرديم. به واسطه دوستانمان به كارگاه هاي مختلف چرم دوزي سر مي زديم و تكنيك هاي مختلف برش و دوخت را ياد مي گرفتيم.

شايد بتوانم بگويم از اين 5سالي كه به كار چرم دوزي مشغول هستيم به صورت متناوب حدود 3سال آن را مشغول آموزش بوده ايم.اما مزيت سر زدن به كارگاه ها و مغازه ها اين بود كه با نياز بازار آشنا مي شديم و اينكه متوجه مي شديم مردم الان از يك كيف دستي يا يك كيف پول چه انتظاراتي دارند.

  • چرا كار با چرم را انتخاب كرديد؟ نترسيديد به تكرار بيفتيد؟

من قبل از اينكه كار چرم را به صورت جدي آغاز كنم كارمند اداره دامپزشكي استان بودم. حالا هم در اين اداره مشغول به كار هستم، چون علاقه بسيار زيادي به كار و رشته تحصيلي ام دارم اما شايد بتوان گفت شغل اصلي ام چرم دوزي است؛ چون كار با چرم بسيار لذتبخش است.

از طرفي هيچوقت هم از به تكرار افتادن نترسيديم. برخلاف عقيده بسياري از مردم كه با چرم و محصولات چرم آشنايي دقيق و درستي ندارند، چرم رنگ هاي متنوعي دارد و فقط به رنگ هاي مشكي و قهوه اي محدود نمي شود. در واقع پوست حيوانات را مي توان بعد از دباغي رنگ زد.

خيلي ها تصور مي كنند چرم هاي رنگي يا اصلا چرم نيستند و يا اينكه چرم مصنوعي هستند. هر چند كساني كه خلاق هستند و ايده هاي فراواني هم دارند، حتي محدوديت رنگ هم محدودشان نمي كند. ضمن اينكه چرم قابليت هاي ويژه اي براي پرداخت و ساخت محصولات متنوع و خلاقانه دارد.

  • اولين مشتري هاي جدي را چطور پيدا كرديد و فروش را سر و سامان داديد؟

شناخته شدن و ايجاد محبوبيت در بازار براي هر محصول توليدي بسيار سخت است و در محصولات چرمي سخت تر. چرا كه ما در اين كار رقيب فراوان داريم. نخستين محصولاتي كه توليد كرديم كيف پول و كيف دستي بود. از طريق يكي از دوستانمان يكي از مغازه دار هاي گرمسار با محصولات ما آشنا شد و از كارهاي دوخته شده خوشش آمد و محصولات بيشتري را سفارش داد.

محصولاتي كه سفارش گرفتيم كيف پول هاي اشبالت رنگي بود و هر عدد كيف را چيزي حدود 14هزار تومان به ايشان فروختيم. اما بزرگ ترين كاري كه براي معرفي خود كرديم اين بود كه تا چند ماه هر جمعه محصولات را به جمعه بازار پروانه تهران مي برديم و مي فروختيم. مجبور بوديم خودمان را ساعت 3صبح به تهران برسانيم تا بتوانيم غرفه بگيريم، سخت بود اما مي ارزيد.

  • اگر مي خواهيد كارگاه چرم دوزي داشته باشيد

چرم به 3دسته طبيعي، مصنوعي و تركيبي تقسيم مي شود. 95درصد از توليدات ما گاوي است و 5درصد از چرم بز استفاده مي كنيم اما نوع چرم رابطه مستقيمي با محصولي دارد كه قرار است دوخته شود. مواداوليه براي كارگاه بيشتر چرم خام است كه مي توان آن را از جاهاي مختلفي ازجمله كارخانجات چرم دولت آباد تهران، تبريز، همدان و ورامين تهيه كرد.

به لحاظ كيفيت و قيمت هم چرم گاوي هر پا(30سانت در 30 سانت) از 8 هزار تومان تا 14هزار تومان است.

علاوه بر چرم به موادي مانند چسب، نخ آستر و يراق نياز است. در همان ابتداي كار هم لازم نيست كارگاه اجاره كنيد. مي توانيد از همان خانه خودتان شروع كنيد. بعدتر كه كارتان رونق گرفت به فكر تاسيس كارگاه باشيد. براي راه اندازي يك كارگاه توليد محصولات چرمي، نياز به يك مكان مناسب در حاشيه شهر داريد، مسلم است اجاره يا خريد كارگاه در شهرهاي مختلف متفاوت است. در اين كار خلاقيت و سليقه به ميزان فراوان نياز داريد تا بتوانيد محصولاتي بدوزيد كه نمونه اي در بازار نداشته باشد.