دعوت توحیدی در بازار کتاب/ روایتی از نامه امام(ره) به گورباچف

دعوت توحیدی در بازار کتاب/ روایتی از نامه امام(ره) به گورباچف

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتابی تازه از علی‌الله سلیمی روزنامه‌نگار و نویسنده را با عنوان «دعوت توحیدی» منتشر کرد. ای

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتابی تازه از علی‌الله سلیمی روزنامه‌نگار و نویسنده را با عنوان «دعوت توحیدی» منتشر کرد.

این کتاب که در قالب مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان منتشر شده است به موضوع نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به گورباچوف می‌پردازد.

نویسنده در این کتاب نخست به شرایط و زمینه‌های ارسال نامه توجه نشان داده و پس از بررسی اوضاع کشور شوروی سابق در دوران گورباچوف، زمینه‌های تدوین و صدور نامه را مورد توجه قرار داده است.

بخش بعدی کتاب به ارائه متن کامل این نامه اختصاص دارد و پس از آن نیز واکنش و پاسخ گورباچوف به آن نقل شده است.

بخش دیگر کتاب روایتی است از حاشیه‌های سفر گروه ایرانی به شوروی و دو روایت از محمد جواد لاریجانی و مرضیه حدیده‌چی از این سفر و آنچه در آن اتفاق افتاد.

ارائه بازتاب‌های انتشار این نامه میان مسلمانان آذربایجان و روسیه و نیز نکاتی پیرامون اهمیت تاریخی نامه امام خمینی(ره) به گورباچف نیز بخش‌های پایانی کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

هیات ایرانی درباره مهمترین حرف گورباچوف یعنی عدم دخالت در امور داخلی یک کشور اینگونه پاسخ داد: شما به عنوان رهبر شوروی آزادید از اعماق خاک این کشور تا اوج آسمان‌های این مرز و بوم، هر کاری انجام دهید؛ چون کشور متعلق به شماست؛ اما این رهبر الهی(امام خمینی) با آب و خاک و آسمان کشور شما کاری ندارد، بلکه روی سخن او با جان شماست. آقای گورباچوف! شما بعد از مرگ مانند درختی هستید که پس از شصت یا هفتاد سال می‌خشکد و از بین می‌رود یا مثل پرنده‌ای که بعد از مدت‌ها در قفس را برای او باز می‌کنند و او برای همیشه آزاد می‌شود؟ سخن این رهبر این است که مرگ پایان کار نیست، بلکه شما هستید و ادبیات اندیشه، افعال و اوصافتان که باید به فکر آنها باشید. شما گمان می‌کنید که مرگ مساوی با نابودی است؛ اما رهبران الهی می‌گویند که مرگ حیات جدید است.

کتاب «دعوت توحیدی» با قیمت ۴ هزار تومان منتشر شده است.