دیونگاشت در مژده روی دیوار می‌رود

دیونگاشت در مژده روی دیوار می‌رود

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:خط‌نگاشته‌ها و نقاشی‌های محسن کرمی روز جمعه ۲۷ مهر در قالب نمایشگاه «دیونگاشت» در نگارخانه مژده افتتاح می
فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
خط‌نگاشته‌ها و نقاشی‌های محسن کرمی روز جمعه ۲۷ مهر در قالب نمایشگاه «دیونگاشت» در نگارخانه مژده افتتاح می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، در این نمایشگاه حدود 25 اثر کرمی با تکنیک های اکرلیک، آب مرکب و زغال روی دیوار نگارخانه مژده می رود. کرمی درباره عنوان «دیونگاشت» مي گويد: گزینش نام دیو برای آفریده های هنری که دستمایه کارشان دبیره (الفبا)، خوشنویسی، نویسه و نگاره های رازوار است، شاید سهمگین و سربسته به نظر رسد اما در زبان باستانی واژه «دیو» به معنی درخشیدن و پرتو است.

این هنرمند ادامه مي دهد: برگزیدن نام دیو با این انگیزه است که بنا به نوشتار ایرانی، آفرینش دبیره را وابسته به دیوان می دانند و شاید اشاره دارد به روزگار باستانی و سرچشمه های نخستین جهان نگری اشراقی، شهودی و اندیشه انتزاعی/دینی و باز گرایش به گونه ای از آغازین گرایی در گونه های هنری که یادآور آن خاطره ازلی اند؛ شاید همان که سهروردی کلمات المرموزه الاولین می نامد و جاویدان خردش می خواند.

کرمی مي گويد: حدود 20 سال است خوشنویسی کار می کنم و رشته دانشگاهی ام گرافیک است. همیشه خواستم ویژگی های گرافیکی در خوشنویسی ام حضور داشته باشد و همچنین ویژگی های خوشنویسانه در گرافیک. پژوهش هایی را در حیطه مطالعات تطبیقی فلسفه و اسطوره شناسی هند و ایران انجام دادم که تاثیر زیادی روی کارهام داشتند و به نمادها و نشان های مشترک در الفبا رسیده ام.

نمایشگاه آثار کرمی عصر جمعه ۲۷ مهر گشایش می یابد و تا چهارم آبان (غیر از شنبه) در نگارخانه مژده به نشانی سعادت آباد، سرو شرقی، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، شماره ۲۷ دایر است.