سیاحت روی فرش قرمز در بهشت ایران

سیاحت روی فرش قرمز در بهشت ایران

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: لاله واژگون از منحصربه‌فردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به سرعت در

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: لاله واژگون از منحصربه‌فردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به سرعت در حال انقراض است و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است.

نام مقصد: الیگودرز لرستان

موقعیت: استان لرستان، شهر الیگودرز، جاده شول‌آباد

فاصله با تهران: ۴۰۰ کیلومتر

چطور برویم: آزادراه تهران - قم را تا اراک بروید تا به جاده خمین برسید. از آنجا به سمت شهر الیگودرز و جاده شول‌آباد بروید.

دیدنی‌های اطراف دشت: قالی‌کوه، دریاچه گهر، شیرهای سنگی و روستای گایکان

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: موسیر، بن‌سرخ، کرفس کوهی، گل گاوزبان و انواع گیاهان دارویی

معرفی: بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون در ایران و جهان در الیگودرز قرار گرفته است. لرستان که به آبشارها و طبیعت منحصربه‌فردش معروف است، در بهار میزبان لاله‌های واژگون است.

یک تیر و دونشان

قدمت این دشت به دوران چهارم زمین‌شناسی برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام دیگر دشت دالانی است و ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت می‌رسد. البته در این دشت وسیع علاوه بر گل لاله واژگون انواع گل‌های لاله دیگر نیز دیده می‌شود. بنابراین وقتی از نمای بالا به آن نگاه می‌کنید، انگار در حال تماشای یک مزرعه زیبای لاله در هلند هستید. لوکیشن بی‌نظیری نیز برای عکاسی دارد که می‌توانید خاطرات زیبایی را در سفر خود به استان لرستان ثبت کنید.

نام مقصد: فریدون‌شهر اصفهان

موقعیت: ۱۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، شهر فریدون‌شهر

فاصله با تهران: ۳۹۲ کیلومتر

چطور برویم: به سمت آزادراه تهران ساوه بروید. در ادامه وارد جاده سلفچگان شوید. پس از عبور از شهر اصفهان به فریدون شهر بروید.

دیدنی‌های اطراف دشت: چشمه لنگان، چشمه دیمه، آبشار شیخ علی‌خان

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: گیاهان کوهی، انواع شبدرها، گل‌های لاله

معرفی: ۵ هزار هکتار از دشت فریدون شهر رویشگاه لاله‌های واژگون است. البته ۲ گونه گیاه در دشت می‌روید که یگانه‌اند. به همین دلیل پوشش گیاهی این دیار را به ۲ روییدنی، یعنی لاله‌های واژگون و آلاله‌های کوهی می‌شناسند.

رویشگاه‌های متنوع

رسیدن به این دشت نیازمند ۳ ساعت پیاده‌روی است، اما برای افرادی که عاشق دیدن طبیعت بکر و گل‌های دست‌نخورده باشند بازدید از دشت فراموش نشدنی است. رویشگاه لاله‌ها متنوع و با نام‌های میدانک اول، میدانک دوم، قلعه‌سرخ، بردشیر، گلونی، چشمه‌لنگان و گستره‌های پشتکوه اول و دوم شناخته می‌شوند. بردشیر با ۲۰ هکتار، کمترین گستردگی را در میان رویشگاه‌ها دارد و گلونی با ۲ هزار هکتار بیشترین وسعت را به‌خود اختصاص

داده است.

نام مقصد: دره‌کی کردستان

مقصد: استان کردستان، ۲۵۰ کیلومتری شهر یاسوج، روستای دره‌کی

فاصله با تهران: ۱۰۰۰ کیلومتر

چطور برویم: از شهر یاسوج به طرف سروآباد حرکت کنید. ۵۰ کیلومتر بعد از سروآباد به روستای دره‌کی می‌رسید.

دیدنی‌های اطراف دشت: آبشار سلور، منطقه اورامانات

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: چنور، بومادران، وَرکمَر، بَرزه، آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، قارچ، هاله‌کوک

معرفی: اگر فصل بهار هوس دیدن لاله‌های واژگون را کردید، می‌توانید راهی روستای دره‌کی کردستان شوید. این دشت در منطقه خوش‌ آب‌وهوا قرار گرفته است.

هلاله کردنشینان را ببینید

روستای دره‌کی در منطقه‌ کوهستانی قرار دارد و اطراف آن می‌توانید لاله‌های واژگون را در میان دشت سرسبز ببینید. تفاوت این دشت با دیگر دشت‌های کشور در رویش زودهنگام لاله‌هاست. به این لاله‌های واژگون در زبان کردی «هلاله» گفته می‌شود و ساکنان روستا به‌شدت به چیدن آن حساس هستند، چون معتقدند این گل‌ها پوشش گیاهی این منطقه‌اند و با هر یک بار چیدن دیگر چیزی جای آن رشد نمی‌کند.

نام مقصد: کوهرنگ چهارمحال و بختیاری

نشانی: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، جاده چلگرد به دیمه، ۲۰ کیلومتری چلگرد، روستای بنواستکی

فاصله با تهران:۵۶۰ کیلومتر

چطور برویم: خودتان را به شهر کوهرنگ برسانید و از جاده دیمه- چلگرد مسیرتان را به طرف دشت لاله ادامه دهید.

دیدنی‌های اطراف دشت: چشمه دیمه، روستای پلکانی سرآقاسید، پیست اسکی چلگرد، غار یخی چما و تونل کوهرنگ

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: کرفس و تره‌کوهی، موسیر، چویل، بن‌سرخ و...

معرفی: این دشت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار وسعت دارد و محدوده‌ای از این آن به‌عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست ایران است. گل‌های لاله اینجا اواسط فروردین باز می‌شوند و تا آخر اردیبهشت‌ منتظر می‌مانند تا شما از آنها دیدن کنید.

اشک مریم در بنواستکی

رویشگاه اصلی گل‌های لاله واژگون روستای بنواستکی است و در زبان محلی گل قلندری و گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شوند. تنها مسیر منتهی به روستای بنواستکی هم جاده خاکی است که از آنجا تا منطقه رویش گل‌ها باید یک ساعت پیاده‌روی کنید. آب وهوای این منطقه مرطوب و معتدل است. علاوه بر آن گون، دافنه، کوما، لاله و تنگز از دیگر گونه‌های گیاهی است که در کنار آن حیات وحش زیبایی ازجمله کبک، کبک دری، کل و بز، خرس قهوه‌ای، زاغ نوک زرد و قرمز خودنمایی می‌کند.

نام مقصد: دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

نشانی: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳۵ کیلومتری یاسوج

فاصله با تهران: ۸۰۰ کیلومتر

چطور برویم: در جاده یاسوج به یزد، به سمت آبشار مارگون حرکت کنید. مسیر را به طرف روستای کاکان ادامه دهید.

دیدنی‌های اطراف دشت: آبشار مارگون، شهر سپیدان، پارک جنگلی وآبشار یاسوج

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: جو و یونجه

وحشی، شیرین‌بیان، خارشتر، گون

معرفی: دشت مورپیسه در یاسوج پر از لاله‌های رنگارنگ و واژگون است که قسمت وسیعی از زمین‌های این منطقه را دربرگرفته است.

میزبان تاریخ و طبیعت

کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور است و به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در آن وجود دارد سالانه گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به آنجا سفر می‌کنند. این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز، مکانی مناسب برای گردشگران و به‌خصوص طبیعت‌گردان است.

محصور با دنا

روستای کاکان از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد. روستای کاکان از اطراف به ارتفاعات بلند و سر به‌ فلک‌ کشیده دنا محدود می‌شود. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان، مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است. روستای کاکان از روستاهای تاریخی و با قدمت استان کهگیلویه و بویراحمد است و چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد.

مهمانی بهار

نزدیکی این دشت به ۲ شهر یاسوج و سی‌سخت هرسال امکان بازدید مسافران بسیاری را از این طبیعت زیبا فراهم می‌کند. در مسیر جاده یاسوج به یزد جاده‌ای به‌سمت آبشار مارگون و شهرستان سپیدان منشعب می‌شود که پیش از رسیدن به استان فارس، از دشت مرتفع و زیبای مورپیسه عبور می‌کند. این دشت در اردیبهشت‌ /ماه پوشیده از لاله واژگون است. در بهار دشت مورپیسه زیباترین چهره خود را عرضه می‌کند.