شیوه‌های دریافت مجوز در ۱۰ حرفه جذاب

شیوه‌های دریافت مجوز در ۱۰ حرفه جذاب

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: بر این اساس اگر فردی بخواهد شغلی را ایجاد کند باید قبل از هر کاری به دریافت جواز کسب مغازه از اتحادیه مربوط اقدام کند. برا

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: بر این اساس اگر فردی بخواهد شغلی را ایجاد کند باید قبل از هر کاری به دریافت جواز کسب مغازه از اتحادیه مربوط اقدام کند. براساس آیین‌نامه ماده ۱۲ قانون کسب‌وکارها و اتحادیه صنفی، چنانچه شخصی قصد تاسیس کسب‌وکاری را داشته باشد، قبل از اجاره یا خرید محل مورد نظر به‌منظور انجام فعالیت کاری، باید به اخذ جواز در زمینه کاری مربوط اقدام کند. در ادامه مسیرهای دریافت مجوز تاسیس کسب‌وکار در ۱۰ حرفه جذاب را معرفی کرده‌ایم.

جواز کسب کافی‌نت

کافی‌نت مکانی عمومی برای استفاده از خدمات اینترنتی است. براساس ماده ۵ قانون نظام صنفی، جواز کسب کافی نت، مجوزی است که به متقاضی برای شروع یا ادامه فعالیت مشخص طبق مقررات اعطا می‌شود.

شرایط خصوصی اخذ جواز کسب کافی‌نت

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران و التزام به قانون اساسی این کشور. اعتقاد به دین مبین اسلام. حداقل ۳۰ سال سن داشته باشد و باید متاهل باشد. نداشتن سابقه مفاسد اخلاقی و سوء‌پیشینه کیفری و عدم‌اعتیاد به موادمخدر. دارابودن گواهی پایان خدمت یا معافیت قطعی خدمت سربازی برای آقایان. رعایت قوانین اماکن عمومی. اتصال اینترنتی این دفتر فقط از طریق مؤسسات و شرکت‌های رسا (ISP) مجاز خواهد بود.

ارائه سایر خدمات ارتباطی مانند VoIP مستلزم اخذ مجوز مربوط است. رعایت ضوابط مندرج در ماده ۶ آیین‌نامه مؤسسات و شرکت‌های رسا (ISP) لازم است. شرایط نصب دوربین‌های نظارت تصویری با بالاترین کیفیت باید باشد.

مدارک مورد نیاز

ارائه فتوکپی سند مالکیت تجاری یا ارائه اجاره‌نامه‌های عادی و تنظیم دستی. ارائه اصل و کپی کد استخدامی که در اتحادیه برای شغل مرتبط اختصاص داده شده است. ارسال تأییدیه کد پستی دریافتی از اداره پست منطقه مربوط. ثبت‌نام کلاس صنفی کافی‌نت. ارائه فتوکپی پروانه کسب قبلی از اتحادیه مورد نظر. ارائه کپی مدارک هویتی متقاضی همچون همه صفحات شناسنامه، کارت ملی، گواهی تحصیلی، کارت پایان خدمت برای آقایان زیر۵۰ سال یا معافیت تحصیلی دانشگاه برای دانشجویان.

ارائه ۶ قطعه عکس جدید ۴× ۳ با زمینه سفید و بدون کراوات.تکمیل فرم‌های ارائه‌شده اتحادیه شامل فرم درخواست عضویت، فرم تعیین رتبه و فرم نظارت درصورت درخواست. داشتن حداقل ۲۵ سال سن و مدرک تحصیلی. ارائه آخرین اظهارنامه مالیاتی یا ثبت‌نام پیش از مالیات با کد رهگیری و کد پستی صحیح. فرم آیین‌نامه اجرایی شرایط صدور مجوز دفتر خدمات اینترنتی. انتخاب نام فارسی همراه با موضوعات به نفع عفت عمومی برای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی.

چگونه در حوزه کشاورزی جواز کسب بگیریم؟

مجوز جهادکشاورزی، فعالیت‌های متنوعی را پوشش می‌دهد. مهم‌ترین این فعالیت‌ها شامل موارد زیر است:

روغن‌کشی از دانه‌های روغنی فرآورده‌های لبنی پرورش و محافظت از آبزیان پرورش میوه‌ها و سبزی فرآوری و نگهداری گوشت صنایع بسته‌بندی و خشک‌کردن تولید کود فرآوری‌های مرتبط با خرما تولید انواع اسانس و عرقیات فرآوری خوراک دام و طیور تولید غذای آماده برای حیوانات ذرت خشک‌کنی و فرآوری برنج و صنایع تبدیلی مرتبط با میوه و سبزی.

مراحل اخذ جواز تاسیس جهادکشاورزی

اخذ جواز تاسیس جهادکشاورزی یک فرایند چند مرحله‌ای است که به شرح زیر است:

احراز شرایط لازم تعیین عنوان صنعت ارائه مدارک تکمیل فرم پرسشنامه یا طرح توجیهی تکمیل فرم اطلاعات شرکا و بنیانگذاران تدوین پیش‌نویس جواز تأیید مجوز تاسیس ابطال تمبر مالیاتی جواز تاسیس ثبت شماره و تاریخ جواز و تحویل به متقاضی.

محدودیت‌های صدور جواز تاسیس جهادکشاورزی

در فرایند اخذ جواز تاسیس جهادکشاورزی، وجود برخی محدودیت‌ها و ملاحظات خاص اجتناب‌ناپذیر است. برخی از مهم‌ترین محدودیت‌های مربوط به صدور این جواز به شرح زیر است:

محدودیت‌های مربوط به شیلات

اگر فعالیت مورد نظر در حوزه شیلات باشد، لازم است مجوزهای خاصی از مدیریت شیلات استان دریافت شود.

محدودیت‌های مکانی

برخی صنایع ممکن است به دلایل زیست‌محیطی، محدودیت‌های مکانی داشته باشند.

محدودیت‌های مربوط به تعداد کارکنان

در برخی موارد، ممکن است محدودیت‌هایی برای تعداد کارکنان در هر شیفت کاری وجود داشته باشد تا از ازدحام بیش از حد و مشکلات مربوط به آن جلوگیری شود.

جـواز کسب میوه‌فروشی

جواز کسب میوه‌فروشی سندی است که اتحادیه میوه و تره‌بار به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌کند.

مراحل دریافت جواز کسب میوه‌فروشی

ارائه تقاضا ارائه مدارک هویتی، شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، گواهی عدم‌سوء‌پیشینه ۲ قطعه عکس پرسنلی سند یا اجاره‌نامه محل کسب گواهی پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان) مدارک تحصیلی مرتبط (درصورت داشتن) گواهی عدم‌اشتغال به خدمت دولتی (درصورت شاغل‌بودن در ادارات دولتی) اصل و کپی پروانه بهداشتی ساختمان محل کسب گواهی تأییدیه از اداره اماکن و اصناف و پرداخت هزینه‌های مربوط.

سایر شرایط

ارائه تعهد کتبی مبنی بر رعایت قوانین و مقررات صنفی، انجام تعهدات مالی مربوط به اتحادیه و شرکت در دوره‌های آموزشی مورد نظر اتحادیه. بازرسی محل کسب؛ بازرسان اتحادیه از محل کسب شما بازدید می‌کنند تا از انطباق آن با شرایط و ضوابط قانونی مرتبط با شغل میوه‌فروشی اطمینان حاصل کنند.

تأیید صلاحیت متقاضی

اتحادیه میوه‌وتره‌بار صلاحیت متقاضی را با توجه به مدارک ارائه‌شده و سوابق او بررسی می‌کند.

مسیر دریافت جواز کسب در بازار پوشاک

اگر قصد ایجاد یک شرکت تولیدی یا شرکتی در زمینه عرضه پوشاک را دارید باید جواز کسب دریافت کنید.

بیشتر بخوانی:

اگر مجوز کاغذی و قدیمی را به الکترونیک تبدیل نکنیم، چه می‌شود؟

با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟

اگر مجوز کاغذی و قدیمی را به الکترونیک تبدیل نکنیم، چه می‌شود؟

شرایط دریافت جواز کسب پوشاک

برخی شرایط مورد نیاز برای دریافت جواز کسب پوشاک به شرح زیر است:

تجهیزاتی که می‌توان برای کار در این زمینه استفاده کرد باید توسط آیین‌نامه‌های صنفی تنظیم شده براساس نیاز شغلی و عرف، تأیید شود. داشتن همه صلاحیت‌های فنی از وزارت کار امضای تعهدی مبنی بر رعایت قوانین و مقررات اماکن نیروی انتظامی داشتن کد اقتصادی تامین ابزار و ادوات براساس ضرورت کار و قوانین اتحادیه تعمیر پوشاک نباید در دفاتر انجام شود رعایت ضوابط و قوانین و اخذ صلاحیت فنی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

شرایط اخذ جواز کسب مشاور املاک

آغاز فعالیت در حوزه املاک و مستغلات، چه به‌عنوان مشاور و چه به‌عنوان صاحب بنگاه، نیازمند طی‌کردن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم است. این فرایند شامل ارائه مدارک و انجام مراحل اداری می‌شود.

شرایط گرفتن مجوز املاک

حداقل ۱۸ سال سن و داشتن مدرک دیپلم. متاهل‌بودن، داشتن کارت پایان‌خدمت یا معافیت و گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط متقاضی باید مدارک معتبر پایان دوره‌ها را کسب کرده باشد اخذ مجوز برای خانم‌ها کمی متفاوت است، به‌طوری که در کنار شرایط بالا باید یک مباشر آقا نیز به اتحادیه معرفی کند.

مراحل دریافت مجوز کسب مشاور املاک

در مرحله اول باید در کلاس‌های آموزشی املاک شرکت کنید و مدرک فنی و حرفه‌ای بگیرید.

در مرحله بعد باید به اتحادیه مشاور املاک مراجعه کنید که این مراجعه هم می‌تواند به‌صورت حضوری باشد و هم به‌صورت آنلاین. برای مراجعه آنلاین به اتحادیه، باید به سامانه ایران اصناف بروید و درخواست کسب پروانه را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست کسب پروانه، معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد تا کارشناسان صلاحیت شما را بررسی کنند و در نهایت به درخواست شما جواب مثبت یا منفی دهند.

درصورت تأیید درخواست از سمت کارشناسان، اجازه ارسال مدارک به شما داده می‌شود و باید مدارک لازم برای اخذ جواز کسب مشاور املاک را آماده و بعد ارسال کنید.

در مرحله بعد، درصورت تأیید مدارک توسط کارشناسان اتحادیه، کارشناسانی برای بازرسی به محل کار شما فرستاده می‌شوند.

در این مرحله هیأت مدیره اتحادیه هستند که تصمیم می‌گیرند مجوز کسب شما را تأیید یا رد کنند.

مراحل دریافت جواز کسب کافه

کافه‌داری، شغلی جذاب و پردرآمد است و در سال‌های اخیر به‌خصوص بین جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. این محبوبیت، تقاضا برای دریافت جواز کافه را نیز به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

شرایط دریافت مجوز کافه

مالکیت یا اجاره مکان مورد نظر کافی‌شاپ با حداقل فضای ۲۰ مترمربع رضایت‌نامه مالک برای تغییر شغل درصورت استیجاری‌بودن ملک داشتن گواهی پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم رعایت‌کردن حدود صنفی حداقل ۳۰۰ متر

مدارک لازم برای دریافت مجوز کافه

کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی سند مالکیت یا اجاره‌نامه، کپی گواهی پایان‌خدمت یا کارت معافیت دائم، کد اقتصادی، پروانه کسب از اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ و دریافت سیب سلامت

ثبت‌نام در اتحادیه صنف کافه‌داران

کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه، گواهی عدم‌سوء‌پیشینه کیفری، گواهی سلامت از مراکز بهداشتی و درمانی، طرح توجیهی

مراحل دریافت مجوز کافه

بررسی شرایط و مدارک مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی مدارک مراجعه به شهرداری شروع فعالیت

مجوز استخراج ارز دیجیتال

برای دریافت مجوز استخراج ارز دیجیتال باید این دو جواز را دریافت کنید. جواز تاسیس استخراج رمز ارز و جواز بهره‌برداری استخراج رمز ارز که باید به‌صورت حقوقی مراحل آن را طی کنید.

شرایط لازم برای صدور مجوز

احراز هویت، ثبت درخواست، نبودامکان صدور جواز تأسیس به نام چند شخص حقیقی یا چند شخص حقوقی، امکان استقرار واحد صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب یا مناطق آزاد تجاری صنعتی، ممنوعیت صدور مجوز برای میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمز ارز کمتر از ۱۰۰ کیلووات.

شرایط لازم برای صدور مجوز بهره‌برداری

احراز هویت متقاضی، ثبت درخواست صدور مجوز ، احداث کارخانه تولیدی، تامین زیرساخت‌های لازم شامل آب، برق و گاز ، نصب همه تاسیسات و تجهیزات لازم تولید، نداشتن منع محیط‌زیستی، امکان استقرار واحد صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ، ممنوعیت صدور پروانه برای میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارز کمتر از ۱۰۰ کیلووات، شرایط و مدارک لازم برای دریافت تأییدیه باید در درگاه تخصصی صادرکننده مجوز صریح و دقیق قید شود.

استعلامات بین‌دستگاهی بهره‌برداری

تأییدیه تامین برق مورد نیاز از شرکت توزیع نیروی برق استان یا شهرستان، تأییدیه تامین آب مورد نیاز از شرکت آبفای منطقه‌ای تأییدیه سازمان محیط‌زیست، تأییدیه تامین انرژی مورد نیاز (صرفاً برای واحدهایی که نسبت به احداث نیروگاه حرارتی خودتأمین اقدام می‌کنند) از وزارت نفت.

مجوز کارگاه تولیدی

ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب: این سامانه به‌عنوان پورتالی برای ثبت درخواست‌های مربوط به فعالیت‌های تولیدی عمل می‌کند.

تکمیل فرم تقاضانامه: در این فرم، جزئیات دقیق‌تری در مورد نوع فعالیت، محصولات تولیدی، مکان کارگاه و سایر اطلاعات مرتبط جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات به ارزیابی درخواست کمک می‌کند.

پرداخت فیش بانکی: پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور مجوز از طریق فیش بانکی انجام می‌شود. این هزینه‌ها ممکن است بسته به نوع کسب‌وکار و محل استقرار آن متفاوت باشد.

تنظیم طرح توجیهی کسب‌وکار: این طرح باید شامل توضیحاتی در مورد برنامه‌های تولیدی، بازار هدف، برآورد هزینه‌ها و درآمدها و سایر جنبه‌های مالی و اقتصادی کسب‌وکار باشد.

گرفتن استعلام از سازمان‌های مربوط: این استعلام برای تأیید اطلاعات ارائه شده و بررسی رعایت استانداردها و قوانین مربوط است.

تأیید و اخذ جواز: پس از اتمام مراحل فوق و تأیید نهایی، جواز کارگاه تولیدی صادر می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ مجوز

کپی کارت ملی و شناسنامه، کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت، نشانی محل سکونت و تلفن‌های تماس، فهرست محصولات قابل تولید، طرح توجیهی کسب‌وکار، ارائه فهرست و مشخصات شهرک صنعتی مربوط، اساسنامه شرکت، آگهی روزنامه رسمی، مهر شرکت اظهارنامه

مجوز کارگاه تولیدی را کدام مرجع صادر می‌کند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت: جواز تاسیس صنعت و معدن برای اکثر کارگاه‌های تولیدی را وزارت صمت صادر می‌کند.

ادارات صنعت، معدن و تجارت استانی: در بسیاری از موارد، متقاضیان باید به ادارات صنعت، معدن و تجارت در سطح استان یا منطقه خود مراجعه کنند زیرا این ادارات مسئولیت بررسی و صدور مجوزهای محلی را بر عهده دارند.

سازمان‌های تخصصی مرتبط با نوع کالا: برخی از کالاهای تولیدی ممکن است نیازمند مجوزهای تخصصی از سازمان‌های خاص باشند. به‌عنوان مثال، برای تولید مواد غذایی، دارویی، یا محصولات کشاورزی، ممکن است به مجوز از سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت یا جهادکشاورزی نیاز باشد.

شهرداری‌ها و مراکز شهری: برای احداث کارگاه در مناطق شهری، ممکن است نیاز به مجوزهای خاص از شهرداری‌ها باشد. این مجوزها معمولاً به موقعیت مکانی کارگاه و رعایت قوانین شهرسازی مربوط می‌شوند.

سایر ادارات دولتی: بسته به نوع فعالیت و محصولات تولیدی، ممکن است نیاز به مراجعه به سایر ادارات دولتی مانند وزارت محیط‌زیست، اداره‌کار، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و... باشد.

کسب پروانه ماهیگیری و صید آبزیان

صید ماهی و آبزیان، ازجمله مشاغلی است که افراد ساکن در جنوب و شمال کشور، به‌دلیل نزدیکی به دریا، به آن مشغولند. به‌منظور صید ماهی و سایر آبزیان، فرد می‌بایست پروانه‌ای را تحت عنوان «پروانه کسب ماهیگیری و صید آبزیان» دریافت کند. درصورت دریافت‌نکردن این پروانه، فعالیت فرد غیرقانونی تلقی شده و می‌تواند او را با مجازات و پیامدهای قانونی مواجه سازد. برای قانونی‌کردن فرایند صید ماهی خود، باید مجوز و پروانه‌های لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کنید. با ایجاد سامانه پروانه کسب ماهیگیری و صید آبزیان این فرایند، در حال حاضر به‌صورت آنلاین و غیرحضوری صورت می‌گیرد. سایت مجوز کسب ماهیگیری و صید آبزیان، در واقع همان سایت درگاه ملی مجوزهای کشور است که شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را به‌صورت شفاف و قابل فهم به متقاضیان ارائه می‌کند.

دریافت جواز کسب سوپرمارکت

مدارک لازم برای دریافت جواز کسب سوپر مارکت به شرح زیر است:

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن ۱۸ سال سن متقاضی، کپی کارت ملی و شناسنامه، ارائه کپی و اصل سند مالکیت یا اجاره‌نامه از ملک مورد نظر برای تاسیس سوپرمارکت، ارائه یک کپی از رسید تلفن، برق و آب ملک به همراه تأییدیه کد پستی، ارائه گواهی پرداخت همه عوارض شهرداری و مالیات‌های انباشته‌شده در سال قبل، ارائه استعلام‌های ضروری، ارائه گواهی عدم‌وابستگی به هر نوع دارو و موادمخدر، داشتن گواهی عدم‌سوء‌پیشینه کیفری.