طب سنتی، نیازمند توجه بیشتر

طب سنتی، نیازمند توجه بیشتر

دانش > پزشکی - ایرانیان روزگاری سرآمد دانش پزشکی در جهان بودند و طب سنتی ایرانی به‌عنوان میراثی بزرگ به‌دست نسل کنونی رسیده است. با ا
دانش > پزشکی - ایرانیان روزگاری سرآمد دانش پزشکی در جهان بودند و طب سنتی ایرانی به‌عنوان میراثی بزرگ به‌دست نسل کنونی رسیده است. با این حال وضعیت مطلوبی بر طب سنتی ‌ایرانی حاکم نیست.

در سال هاي گذشته در اسناد بالادستي و قانوني، لزوم توجه به طب سنتي ايراني گنجانده شده است؛ به طور مثال تأكيد بر تبيين، ترويج، توسعه و نهادينه كردن طب سنتي ايراني يكي از مواردي است كه در سياست هاي كلي سلامت بر آن تأكيد شده است. در برنامه ششم توسعه نيز كه اين روزها كار بررسي آن در شوراي نگهبان و مجمع تشخيص به پايان رسيده، وزارت بهداشت موظف شده است كه خدمات طب ايراني- اسلامي را در نظام سلامت ادغام كند.

طب سنتي راه درازي در پيش دارد و با توجه به بي مهري هايي كه به آن شده، تحقق بند قانوني برنامه ششم توسعه درباره ادغام خدمات طب ايراني- اسلامي در خدمات پزشكي مرسوم نيازمند نگاه ويژه سازمان هاي دست اندركار ازجمله وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه اي است.

يكي از مهم ترين مشكلات در سرراه طب سنتي، گران بودن برخي خدمات و بيمه نبودن آنهاست. محمود خدادوست، مديركل دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي وزارت بهداشت مي گويد: با وجود برگزاري نشست هاي بسيار وزارت بهداشت با شوراي عالي بيمه هنوز ويزيت و خدمات طب سنتي بيمه نيست و بايد سازمان هاي بيمه گر پاي كار بيايند.

  • تقليل جايگاه طب سنتي

سيدحسن قاضي زاده هاشمي از نخستين روزهاي به دست گرفتن سكان وزارت بهداشت خود را از حاميان جدي طب سنتي نشان داد. او حكم محمود خدادوست در پست معاونت طب سنتي وزارت بهداشت را در نخستين گام تمديد كرد و بر اجراي طرح سلامتكده ها تأكيد داشت. با اين حال پس از 2سال، جايگاه معاونت طب سنتي به اداره كل تقليل يافت تا بسياري از فعالان اين حوزه، اين كار را تقليل جايگاه طب سنتي در برنامه هاي طرح تحول سلامت قلمداد كنند.

  • وزارت بهداشت: بي توجه نيستيم

مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت در جوابيه اي كه براي روزنامه همشهري فرستاده مي گويد كه مقامات وزارت بهداشت و دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي نظر ديگري دارند. در اين جوابيه آمده است: « تبديل معاونت طب سنتي به دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي از نظر وزير بهداشت، به مفهوم بي توجهي به طب سنتي نبوده و مجموعه طب سنتي پس از اين تغيير، به عنوان يك اداره كل، تحت نظر مستقيم وزير بهداشت فعاليت مي كند، شايد اين تنزل در ابتدا نگراني از وقفه در ادامه امور طب سنتي را ايجاد كرد ولي در عمل ثابت شد كه اين تغيير، اختلالي در روند برنامه ها ايجاد نكرد و بسياري از اقدامات مهم در حوزه طب سنتي، در همين مدت اندك پس از تغيير اين جايگاه و با حمايت مستقيم حوزه وزارتي، با قوت بيشتري پيش رفت چرا كه شوراي سياستگذاري طب سنتي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با رياست وزير محترم بهداشت ايجاد شد و همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد.

همچنين در لايحه مصوب برنامه ششم در حوزه طب سنتي كه اتفاق بسيار مباركي براي طب سنتي است، ادغام خدمات طب سنتي در نظام سلامت در حد شعار باقي نخواهد ماند، چرا كه با اجراي طرح آزمايشي ورود خدمات تأييد شده طب سنتي در نظام مراقبت هاي بهداشتي اوليه در حوزه تحت نظارت 9 دانشگاه علوم پزشكي در سال جاري، يكي از مهم ترين گام ها در راستاي اين هدف برداشته شده است.

در خصوص عمل به بند 12 سياست هاي كلي سلامت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، قابل ذكر است كه آموزش دست اندركاران نظام سلامت از محيطي ترين سطح ارائه دهنده خدمات بهداشتي درماني كه بهورزان هستند، تا سطوح بالاتر كه شامل متخصصان و فوق تخصصان مي شود، با هدف توسعه، ترويج و نهادينه كردن طب سنتي، در دستور كار اين دفتر قرار دارد و تأليف و چاپ كتاب هاي آموزشي براي بهورزان و تصويب افزودن 2 واحد درس «آشنايي با اصول و مباني طب سنتي در ايران» به عنوان يك درس اختصاصي براي گروه پزشكي از جمله اقدامات اين دفتر در اين راستاست. »

  • تغيير ساختار براي ترويج طب ايراني- اسلامي

يكي از مهم ترين مشكلات بر سر راه طب سنتي ايراني، نبود ساختار اجرايي طب سنتي در سطح استان ها و در قالب دانشگاه هاي علوم پزشكي است. به گفته خدادوست، براي رفع اين مشكل، ايجاد 3ساختار جديد مديريت در اداره طب سنتي و مكمل ذيل معاونت درمان، كارشناس مسئول و كارشناس ذيل معاونت بهداشت و ادارات نظارت و ارزيابي فرآورده هاي طبيعي، سنتي و مكمل، ذيل معاونت غذا و دارو، به دانشگاه هاي علوم پزشكي ابلاغ شده است.