نویسنده ایرانی‌تبار، نامزد دریافت جایزه من‌بوکر شد

نویسنده ایرانی‌تبار، نامزد دریافت جایزه من‌بوکر شد

فرهنگ > ادبیات - با کنار رفتن بزرگانی چون جی‌ام کوتسی، برنده نوبل و الیزابت استروت‌،‌برنده پولیتزر، فهرست ۶نامزد نهایی کسب جایزه ادبی
فرهنگ > ادبیات - با کنار رفتن بزرگانی چون جی‌ام کوتسی، برنده نوبل و الیزابت استروت‌،‌برنده پولیتزر، فهرست ۶نامزد نهایی کسب جایزه ادبی معتبر من‌بوکر در سال ۲۰۱۶اعلام شد.

به گزارش همشهري، اين براي سومين سال است كه تمام نويسندگان جهان به شرط داشتن كتابي به زبان انگليسي و انتشار آن در بريتانيا مي توانند براي به دست آوردن يكي از مهم ترين جوايز ادبي دنيا رقابت كنند. با اين حال، 6نويسنده از بريتانيا، آمريكا و كانادا (مهم ترين سرزمين هاي انگليسي زبان هر كدام با 2نويسنده) بخت بردن من بوكر را دارند. نكته جالب هم سهم مساوي زنان و مردان نويسنده در اين فهرست است.

آتوسا مشفق كه از پدري ايراني و مادري اهل كرواسي در آمريكا به دنيا آمده، با «آيلين» نامزد دريافت جايزه من بوكر شده است. دبرا لوي با «شير داغ» و ديويد زالي با «همه آنچه مرد هست» هر دو از بريتانيا، پل بيتي با «آدم فروش» از آمريكا و گريم ماكري برنت با «پروژه خونين او» و مدلين تين با «نگو هيچي نداريم» هردو از كانادا ديگر نامزدها هستند. لوي كه در آفريقاي جنوبي به دنيا آمده، سال ۲۰۱۲ هم نامزد كسب من بوكر بود.

كارشناسان معتقدند پروژه خونين او يكي از شگفتي هاي بزرگ اين فهرست 6تايي است و دليل آن را جنايي بودن داستان مي دانند. هر چند داوران من بوكر مي گويند شيوه نويسنده در روايت، آن را از تريلرهاي مشابه متمايز كرده است. سال گذشته مارلون جيمز جاماييكايي براي كتاب «تاريخچه 7قتل» برنده جايزه ادبي من بوكر شد و امسال آدم فروش از همان ناشر براي كسب جايزه، رقابت مي كند. نام برنده جايزه 50هزار پوندي من بوكر امسال ۲۵ اكتبر در لندن اعلام مي شود.