قندهای افزوده شده باید در برچسب‌های غذایی در آمریکا قید شوند

قندهای افزوده شده باید در برچسب‌های غذایی در آمریکا قید شوند

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:سازمان غذا و داروی امریکا روز جمعه ۲۰ آوریل (۳۰ اردیبهشت) اعلام کرد که تغییرات عمد‌ه‌ای در شی
دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
سازمان غذا و داروی امریکا روز جمعه ۲۰ آوریل (۳۰ اردیبهشت) اعلام کرد که تغییرات عمد‌ه‌ای در شیوه برچسب‌زنی غذاهای آماده بسته‌بندی‌شده ایجاد خواهد کرد، از جمله اینکه برای نخستین بار برچسب‌های غذاها باید قندهای افزوده شده به آنها را فهرست کنند.

به گزارش رویترز این تغییرات نخستین تغییرات قابل‌توجه از زمانی هستند که بر چسب «حقایق تغذیه‌ای» (Nutrition Facts) بیش از ۲۰ سال پیش بر روی مواد غذایی به کار گرفته شدند.

این تغییرات در هنگامی صورت می‌گیرند که شمار فزاینده‌ای از آمریکاییان با چاقی، دیابت و بیماری قلبی درگیرند و مقررات جدید حدود ۸۰۰۰۰۰ فراورده غذایی از کوکا کولا و بستنی گرفته تا سوپ و سس اسپاگتی را در برخواهد گرفت.

label۲

تولیدکنندگان تا ماه ژوئیه ۲۰۱۸ فرصت خواهند داشت تا به این مقررات جدید عمل کنند. به شرکت‌های کوچک با میزان فروش سالانه کمتر از ۱۰ میلیون دلار یک سال دیگر هم برای رعایت این مقررات وقت داده خواهد شد. سازمان غذا و داروی آمریکا که برای نخستین بار این قواعد جدید را در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد کرد، تخمین زده است که روزآمد کردن برچسب‌های مواد غذایی بر اساس این قواعد در آن هنگام ۲ میلیارد دلار برای صنعت غذایی هزینه خواهد داشت.

دکتر لئون برنر، مسئول ارشد علمی انجمن تولیدکنندگان خواروبار آمریکا اعلام کرد: «تولیدکنندگان غذا و نوشابه با ایجاد بیش از ۳۰۰۰۰ گزینه سالمتر غذایی از سال ۲۰۰۲ تاکنون به این مقررات واکنش نشان داده است.»

بر اساس مقررات جدید، شرکت‌ها باید جزئیات مقادیر قندهای اضافه‌شده مانند شربت ذرت و شکر سفید و قهوه‌ای را بر روی برچسب غذاها قید کنند.

انجمن قندوشکر آمریکا که نماینده کشاورزان نیشکرِ، کارخانه‌های تصفیه قند، کشاورزان و فراوری‌کنندگان چغندر قند هستند، در واکنش به این اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا از الزام به فهرست کردن قندهای افزوده روی برچسب ابراز نومیدی کرد و گفت این سازمان رابطه علمی میان قند و بیماری را نشان نداده است.