باید آماده واکنش به شرایط مختلف باشیم/ تاثیر نوسانات نفت بر بودجه

باید آماده واکنش به شرایط مختلف باشیم/ تاثیر نوسانات نفت بر بودجه

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: وضعیت امروز اقتصاد کشور، به شکل جنگ اقتصادی است. م

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: وضعیت امروز اقتصاد کشور، به شکل جنگ اقتصادی است. مواضع رییس جمهور آمریکا، اروپایی ها و اتفاقات منطقه ایجاب می کند که دولت در برابر تهاجم دشمن آرایش اقتصادی بگیرد اما وضعیتی که امروز می بینیم، نشانی از این آرایش نیست.

وی افزود: اگر چنانچه تحریم ها تشدید شد، ما نمی دانیم می خواهیم چه کار کنیم؟ باید طوری برنامه ریزی کنیم که برای شرایط مختلف واکنش نشان دهیم. آرایش اقتصادی در کشور ما امری ضروری است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مساله فروش نفت گفت: فروش نفت به دلایل مختلفی دچار نوسان شده است. نوسانات قیمت جهانی نفت، بر روی فروش ما و در نتیجه بر روی بودجه تاثیر گذاشته است.

گفت: دولت ها وقتی به درآمد آماده می رسیدند، چون به دست آوردن بقیه درآمدها سختی داشت، اصلاح ساختار نکردند. یکی از نعمت هایی که از تحریم ها نصیب ما شد، اصلاح ساختار اقتصادی بود، به طوری که سهم نفت در بودجه سال ۹۵ برای اولین بار به ۵۰ درصد رسید.

پورابراهیمی با اشاره به میزان تاثیر پرداخت یارانه در دهک های مختلف گفت: تاثیر پرداخت یا عدم پرداخت یارانه در دهک های پردرآمد حداکثر ۲درصد است اما همین پرداخت ها آثار سنگینی برای اقتصاد کشور دارد؛ در صورتی که این تاثیرگذاری در دهک های پایین ۵۰تا ۷۰درصد است و بعضا کل درآمد ماهانه آن خانوار محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه اراده ای برای حذف دهک های پردرآمد نیست گفت: آقایان زنگنه و طیب نیا گفتند که شب پرداخت یارانه، مصیبت عظمای ماست؛ ما هم به دولت گفتیم سه دهک را آزاد کنید تا عزایتان کم شود.

پورابراهیمی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق این توافق انجام شد تا سه دهک آزاد شود اما وقتی نوبت نوبخت شد، گفت ما مخالفیم و مردم چه کرده اند که می خواهید یارانه شان را قطع کنید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت باید امسال با مجلس درباره یارانه ها توافق کند و تصمیمی گرفته شود. در استان کرمان کل بودجه عمرانی سال جاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان است و در شش ماهه اول، فقط ۱/۵ درصد نقدی پرداخت شده است.

پور ابراهیمی درباره مساله مالیات گفت: هیچ مجموعه ای به جز آستان قدس رضوی از مالیات معاف نیست. در ابتدای انقلاب، حکمی از امام رسیده بود که این معافیت صورت بگیرد و مقام معظم رهبری هم بنا دارند هر جا که حکم امام باشد، تنفیذ کنند.

وی با انتقاد نسبت به عملکرد دولت در سهام عدالت گفت: نه تنها دارایی به مردم منتقل نشده بلکه گفته شده ۴۷۰ هزار تومان به ما بدهید تا ما بعدا تعیین تکلیف کنیم. ما می گوییم که دولت باید برگه سهام عدالت را به مردم منتقل کند تا مردم خودشان حق خود را تعیین کنند.