تولید ماکارونی پروبیوتیک برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تولید ماکارونی پروبیوتیک برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تهران-ایرنا-محقق ایرانی ماکارونی پروبیوتیک حاوی نشاسته مقاوم به هضم را برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) و جبران کمبود فیبر غذایی تولید کرد. ...

"امیر امینی" فارغ التحصیل علوم صنایع غذایی گرایش کنترل کیفیت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سرطان کولون به دلیل عادات نامناسب غذایی در کشور در حال گسترش است و به همین دلیل برای رفع این مشکل ماده نشاسته مقاوم به هضم را بعد از مطالعات انجام شده به ماکارونی که جزو محصولات پر مصرف و دارای تولید بالا در کشور است، اضافه کردیم.
پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می شود. بر این اساس، باکتری های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.
امینی با بیان اینکه ایران هشتمین کشور مصرف کننده و ششمین تولید کننده ماکارونی در دنیا است، تصریح کرد:بهترین گزینه افزودن پروبیوتیک ها به مواد غذایی است.
وی با اشاره به اینکه ماکارونی در تمام دهک های کشور مصرف می شود،افزود:بعد از انجام آزمایشات متعدد نشاسته مقاوم را در درصدهایی که بدن به آن احتیاج دارد برای پیشگیری از سرطان کولون و جبران کمبود فیبر غذایی به ماکارونی اضافه کردیم.
امینی با اشاره به اینکه در کشور پیش از این چنین محصولی وجود نداشته است،گفت:حدود یک سال و نیم بر روی این محصول کار کردم و علاوه بر ارایه مقالات، این محصول در مقیاس نیمه صنعتی توسط دستگاه پایلوت تولید شده است.
وی یادآور شد:استفاده از نشاسته مقاوم نزدیک به 10 سال است که در کشورهای اروپایی و به خصوص کشورهای آمریکایی رواج یافته است.
وی گفت:پیش از این در داخل کشور پروبیوتیک های فراوانی به مواد غذایی مختلف افزوده شد اما یا تغییر طعم یا شکل دادند که مصرف کننده رغبت به استفاده از آن را نداشت.
وی توضیح داد:به عنوان مثال تولید ماکارونی با سبوس گندم به دلیل اینکه سبوس گندم موجب تغییر رنگ ماکارونی می شود مورد استقبال قرار نگرفت.
امینی اظهارکرد:این محصول نسبت به محصولات قبلی از این ویژگی برخوردار است که بافت،بو، مزه و شکل ظاهری آن با ماکارونی معمولی فرقی نمی کند و از این نظر تولید این محصول کار بی سابقه در کشور است.
این محصول در جشنواره شکوفایی اختراعات استان های تهران و البرز (رویش) در معرض دید عموم قرار گرفت.
علمی (4) ** 9340**1440