فضا برای قاچاقچیان ناامن می‌شود؟

فضا برای قاچاقچیان ناامن می‌شود؟

اجتماع > اجتماعی - فصل جدید برخورد با قاچاق از ابتدای مهرماه در بازار لوازم خانگی آغاز می‌شود تا فعالان بازار از ناامن شدن فضا برای ق
اجتماع > اجتماعی - فصل جدید برخورد با قاچاق از ابتدای مهرماه در بازار لوازم خانگی آغاز می‌شود تا فعالان بازار از ناامن شدن فضا برای قاچاقچیان سخن بگویند.

با وجود اين همچنان برخورد با قاچاق از مبدا و بستن راه هاي اصلي ورود آن به كشور مطالبه فعالان اقتصادي داخلي محسوب مي شود. آيين نامه اجرايي ماده 13قانون مبارزه با قاچاق در دولت به تصويب رسيد اما اجراي آن هنوز در دستور كار قرار نگرفته است. اين ماده به كد رهگيري و شناسه براي كالاهاي ورودي به كشور مربوط مي شود. از اين طريق كالاها در بازار قابل رهگيري خواهند بود و عملا مبارزه با قاچاق از همان مرزهاي ورودي به كشور اتفاق خواهد افتاد؛ نه فقط سطح عرضه و بازار.

  • مانور در بازار لوازم خانگي

نايب رئيس اول اتاق اصناف تهران گفت: برخورد با لوازم خانگي قاچاق از اول مهر آغاز مي شود. ابراهيم درستي با بيان اينكه جلوي واردات كالاي قاچاق بايد از مبادي ورودي گرفته شود، افزود: جلسه اي با ستاد مبارزه با كالاي قاچاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته جاري براي آغاز طرح مبارزه با كالاهاي قاچاق لوازم خانگي در سطح تهران خواهيم داشت. نايب رئيس اول اتاق اصناف تهران به فارس گفت: براي جلوگيري از خريد كالاهاي قاچاق توسط اصناف، كالاي خريداري شده حتما بايد داراي برگ سبز و فاكتور خريد باشد. وي گفت: به مردم توصيه مي شود كالا و لوازم خانگي را حتما از واحدهاي معتبر داراي پروانه كسب خريداري كنند و از فروشنده فاكتور خريد بگيرند. درستي بيان داشت: در چند ماه اخير فضاي قاچاق كالا براي قاچاقچيان ناامن شده و اين روند همچنان بايد ادامه داشته باشد كه ديگر قاچاقچيان جرأت واردات كالاي قاچاق به كشور را نداشته باشند.

  • قاچاق شبكه اي

محمود دودانگه، كارشناس امور بازرگاني معتقد است: اكنون در كشور ما قاچاق به صورت شبكه اي و سازماندهي شده انجام مي شود كه بايد با آن برخورد اصولي و ريشه اي شود. متأسفانه حجم قابل توجهي كالا از مرزهاي كشور قاچاق مي شود كه اكنون به حدود ۱۵ ميليارد دلار رسيده است. اين موضوع هم اثر منفي بر حقوق مصرف كننده و توليدكننده دارد و هم اينكه دولت را از درآمدهاي قانوني خود محروم مي كند. وي به ايسنا گفت: به نظر من اكنون نيازمند انجام دو نوع برخورد با كالاهاي قاچاق شده هستيم؛ يك جنبه ايجابي به معني اتخاذ راهكارها، سياست ها و راهبردهاي مشخص براي اينكه موضوع قاچاق از توليدپذيري خارج شود و نفعي براي كسي نداشته باشد. اين اقدام دسته اي از راهكارها و سياست ها را مي طلبد كه متأسفانه در اين زمينه تا كنون موفق عمل نكرده ايم. دو دانگه ادامه داد: دسته دوم نيز برخوردهاي سلبي است مبني بر اينكه با قاچاق كالا برخورد كنيم، آنها را معدوم كنيم و... . درواقع اين دسته، مجموع اعمال سلبي و خشن را شامل مي شود كه نقش بازدارندگي را ايفا مي كند.