پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

در ستون پرسش و پاسخ به سوالات خوانندگان از ديدگاه طب اسلامي و سنتي پاسخ داده مي شود. همان طور که بارها يادآوري کرده ايم، تجويز دارو و حتي داروهاي گياه

پرسش و پاسخ
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1393/10/18 شماره انتشار 18877


در ستون پرسش و پاسخ به سوالات خوانندگان از ديدگاه طب اسلامي و سنتي پاسخ داده مي شود. همان طور که بارها يادآوري کرده ايم، تجويز دارو و حتي داروهاي گياهي، تنها با معاينه باليني، گرفتن شرح حال و تشخيص مزاج بيمار امکان پذير است و اگر در پاسخ به سوالات استفاده از داروي گياهي توصيه مي شود، بهتر است پس از مشورت با متخصص طب اسلامي و سنتي مصرف شود. دکترسيدسعيد اسماعيلي،پزشک و محقق طب اسلامي، به سوالات شما پاسخ مي دهد.


مردي ۵۶ ساله ام. مدتي است که موهاي دست و پايم به شدت مي ريزد. آيا اين امر مي تواند علت بيماري باشد؟

براي رشد مو به وجود موادي در بدن نياز است که از طريق تغذيه تامين مي شود و از طرفي حرارتي مناسب نيز لازم است که اگر هر کدام از اين دو فراهم نباشد، مو رشد نمي کند. بنابراين بهتر است برنامه غذايي خود را بررسي کنيد. وضعيت کبد را نيز بررسي کنيد تا بعد از آن بتوان توصيه هايي کرد.

خانمي ۲۵ ساله ام. ۴ ماه متوالي است که بين سيکل قاعدگي خونريزي دارم. آزمايش انجام داده ام، مشکل نداشتم. تا به حال نتوانسته ام باردار شوم.

چند نکته را بررسي کنيد. اين که آيا اين خون خيلي رقيق است. افزايش بلغم باعث آبکي شدن خون مي شود. گاهي به علت غليظ شدن خون بدن نوعي واکنش نشان مي دهد و سعي مي کند به دليل افزايش سودا اين خون غليظ را دفع کند. در برخي موارد نيز خون به دليل افزايش صفرا و گرم شدن غليظ مي شود که به خون ريزي زياد منجر مي شود. تمام علايم بايد بررسي شود و اين که گفتيد تا به حال بچه دار نشده ايد نشان دهنده مشکل در سيستم تخمدان و رحم است که نياز به بررسي بيشتر دارد؛ از آ نجا که علت ها متعدد است نمي توان توصيه خاصي کرد؛ بعد از اين که علت مشخص شد توصيه هاي خاصي وجود دارد.

مردي ۳۰ساله ام. بدنم گرم است و هميشه اسهال دارم. طوري که دائم نياز به سرويس بهداشتي پيدا مي کنم. ادرارم هم زياد است.

در صورت زياد بودن حرارت مزاجي، ادرار و مدفوع داراي ويژگي هايي است از جمله اين که رنگ آن به زردي مي زند و هنگام خروج از بدن، فرد احساس سوزش مي کند. مي توان در اين شرايط مشکل را مربوط به گرمي دانست؛ در اين شرايط توصيه مي شود از خوراکي هاي خنک مانند ماست و کشک استفاده کنيد. از دم کرده بارهنگ يا بارهنگ همراه آب سرد استفاده کنيد. اما اگر فقط احساس حرارت در پوست مي کنيد و علايم ياد شده را نداريد نياز است بررسي بيشتري انجام شود.

اگر سوزش هنگام خروج ادرار و مدفوع نداريد، مي توانيد از دم کرده زنيان استفاده کنيد و براي کم کردن ادرار، اگر سوزش و حرارت وجود ندارد مي توانيد روزانه از ۱ تا ۲ نخود کندر استفاده کنيد (به صورت بلعيدن) با توجه به مشکل افزايش ادرار حتما آزمايش قند انجام دهيد تا مطمئن شويد که قند خونتان زياد نيست.