«کتیبه‌ها» نوشته سعید ناظمی رونمایی شد

«کتیبه‌ها» نوشته سعید ناظمی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که جمعی از علاقه مندان حوزه ادبیات در آن حضور داشتند، ابتدا الهام باقری در خصوص این کتاب سخنانی ایراد کرد. وی گفت:

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که جمعی از علاقه مندان حوزه ادبیات در آن حضور داشتند، ابتدا الهام باقری در خصوص این کتاب سخنانی ایراد کرد. وی گفت: «کتیبه‌ها» انسان را به فکر وامی‌دارد، نگاه انسان را به جهان پیرامون تغییر می‌دهد، با واژگان شوخی می‌کند و حتی با خواننده‌هایش سر شوخی دارد. می‌تواند ما را غمگین کند. می‌تواند ما را بخنداند. می‌تواند تنها با یک جمله‌اش به یادمان بیاورد که چه‌قدر اشتباه می‌کردیم. چه‌قدر تنهاییم یا چه‌قدر خوش‌بخت‌ایم.

این استاد دانشگاه افزود: المان طنز این کاری‌کلیماتور های این کتاب، واضح است. به قول استاد شفیعی کدکنی «طنز تصویر هنریِ اجتماع نقیضین است». این پارادوکس چندوجهی در یک متن، ایجاد فضای طنز می‌کند! و البته طنزی رندانه! که خواننده از شیطنت پشت آن افزون بر لبخند، لذت هم می‌برد.

باقری ادامه داد: دومین دلیل که عرض می‌کنم این کتاب کاری‌کلیماتور است، این‌ است که از نظر معنایی صراحت دارد. نکته بعدی که در کاری‌کلیماتور رعایت می‌شود، استفاده از معناهای دوم و سوم واژگان است؛ یعنی بهره‌مندی از چندمعنا بودن واژه‌هاست که باز در این کتاب و نوشته های آن مشهود است. مورد بعدی از ویژگی‌های کاریکلماتور این است که: از بدیهیات و روزمرّگی‌ها و چیزهای دم دستی در آن وجود دارد. گاهی این بدیهیات، سخن بزرگان است یا شعر شاعری مشهور که دیگر مَثَل شده و همگان آن را می‌شناسند.

باقری ضمن تشریح برخی از نوشته های کتاب این اثر را اثری قابل تفکر دانست.

سهیلا عظیمی منتقد ادبی دیگر سخنران این مراسم بود که با گلایه از وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران انتشار چنین اثرهایی را مفید دانست و افزود: باید خوراک فرهنگی نسل جوان را فراهم کنیم.

سعید ناظمی به عنوان آخرین سخنران؛ در خصوص چگونگی چاپ این اثر گفت: امروز تکنولوژی به گونه وحشتناکی در حال حرکت رو به جلوست و در این وضعیت یکی از چیزهایی که در معرض آسیب جدی قراردارد زبان و خرده فرهنگ هاست.

وی افزود: با توجه به وضعیت نه چندان خوب مطالعه در ایران که متاسفانه هیچ مرجعی، آماری از آن را اعلام نمی کند باید به سمت تولید مطالبی رفت که بتوان با اثرگذاری زیاد در کمترین زمان ممکن مخاطب را به مطالعه وا داشت.

نویسنده کتاب خط چهارم نوشته های کتیبه ها را قابل تأمل دانست و به روایت هایی از آن پرداخت و گفت: مفاهیم نوشته های این کتاب برای همه شما ملموس است ولی شاید تاکنون به این مفاهیم از این زاویه ها نگاه نکرده اید. این حس همذات پنداری شما با نوشته های کتاب است که این مطالب را برای شما آشنا جلوه می دهد.

بر اساس این گزارش، «کتیبه ها» در ۱۰۸ صفحه با قطع خشتی با صفحه آرایی محمد سبحانی و طراحی جلد طاهره ناظمی توسط انتشارات لمپا در تهران به زیور طبع رسیده است. پیشتر، مجموعه داستان خط چهارم از این نویسنده در سال ۹۳ به بازار نشر عرضه شده بود.

رقص باد صبا، ‌ مجموعه غزلیات این شاعر نیز برای دریافت مجوزهای لازم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوبت دریافت مجوز قراردارد. این نویسنده، ‌ روزنامه نگار، شاعر و پژوهشگر سه کتاب مجموعه داستانهای کوتاه «رنگها با آدم حرف می زنند»، «۴ مقاله» و «وصال عاشقانه» را آماده چاپ دارد.