بهداشت علیه رفاه

بهداشت علیه رفاه

زندگی > سلامت - درحالی‌که قرار است در هفته جاری، بندهای مربوط به نظام سلامت در برنامه ششم بررسی شود، انتقادات وزیر بهداشت از وزارت رف
زندگی > سلامت - درحالی‌که قرار است در هفته جاری، بندهای مربوط به نظام سلامت در برنامه ششم بررسی شود، انتقادات وزیر بهداشت از وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی رنگ‌وبوی جدی‌تری گرفته است.

به گزارش همشهري، سيدحسن قاضي زاده هاشمي با بيان اينكه «در 30سال گذشته حقي براي درمان در تأمين اجتماعي نيامده» از انتقادات اخير به پزشكان انتقاد كرد و گفت كه بيمه وظيفه اش را درست انجام نمي دهد ولي مي گويند تقصير پزشكان و وزارت بهداشت است.

وزير بهداشت با تشبيه وزارت رفاه به بنگاه اقتصادي افزود: ما ۱۲ سال پيش ظلم بزرگي كرديم كه سلامت مردم را دست يك بنگاه اقتصادي داديم كه آن را در وزارت رفاه قرار دادند و بعد اسم آن را رفاه گذاشتند، ولي بنده معتقدم حيف اسم رفاه كه براي اين وزارتخانه انتخاب كردند.

وي با اشاره به كاركرد وزارت رفاه گفت: براي او حقوق و سرمايه گذاري و مستمري مهم است و بعد هم مي گويد حقوق بايد به دست كارگران و بازنشستگان برسد، زيرا پزشكان وضعيت مالي خوبي دارند و اين بدبختي ما شده است.

وزير بهداشت افزود: بنده مي گويم تا بيمه درست نشود، نه تنها از طرح تحول كه از سلامت هم چيزي نمي ماند. بيمه كارش ريسك پذيري است، كارش حمايت از مردم محروم است و حكومت وظيفه اش تأمين امنيت، رفاه و دانش مردم است.

  • ادامه كشمكش ميان دو وزارتخانه

كشمكش هاي ميان وزارت بهداشت و وزارت رفاه، با جدي تر شدن طرح تحول سلامت، هر روز بيشتر مي شود. اگرچه هيچگاه از نتيجه ميانجيگري بين دو وزير كه با دستور معاون اول رئيس جمهور، محمدباقر نوبخت مسئول آن شده بود، خبري بيرون نيامد، اما هنوز اختلافات ادامه دارد.

وزارت رفاه در برابر تجميع بيمه هاي پايه كه به عنوان تكليف قانوني است، مقاومت مي كند و در عوض وزارت بهداشت در تلاش است بيمه ها را زيرپوشش خود قرار دهد؛ امري كه به اعتقاد كارشناساني همچون علي حيدري، عضو هيأت مديره سازمان تامين اجتماعي بسياري خطرناك تر از شرايط فعلي است و باعث مي شود، سياستگذار حوزه سلامت، ارائه دهنده خدمات (بيمارستان ها) و خريدار خدمت (بيمه)، همگي در وزارت بهداشت متمركز شوند.

  • حقي براي درمان نيامده است

البته قاضي زاده هاشمي براي اين انتقادات پاسخي ارائه كرده و مي گويد: خواستند خريدار و فروشنده خدمات سلامت از هم جدا شوند تا حقوق مردم رعايت شود اما آيا حالا رعايت شد؟ چرا بايد پرستار و پزشك ما نتواند در انتهاي ماه پول بگيرند اما آنها سر ماه پول خود را مي گيرند؟ خريد از بيمارستان هاي خودشان چند برابر بيمارستان هاي ماست، 50درصد دارو در اختيار آنهاست به همين دليل هرچه گران تر بفروشند به نفع شان است.

وي افزود: فكر مي كرديم بيمه ها را مي دهند و ما مي توانيم هزينه ها را كنترل كنيم. تصور خودم اين بود كه به شهادت آمارها نيز درست از كار درآمد. اينكه بيمارستان هاي ما 90درصد اشغال تخت دارند و تا زماني كه كمبود تخت داشته باشيم تقاضاي القايي نمي تواند اتفاق افتد و درصورتي كه ايجاد شود تنها حدود 10درصد است ولي وقتي گسترش داديم بايد از طريق بيمه كنترل و سقف براي آن تعيين شود نه اينكه دفترچه بيمه به مثابه يك چك سفيد به پزشك يا مؤسسه داده شود كه او هرچقدر دلش خواست خرج ايجاد كند.

وي همچنين اضافه كرد: آقاي ربيعي دوست ماست ولي مي گويند تجميع بيمه ها در دوره ما انجام نشود ولي از آنجايي برآمده از دانش و تجربه بشر و مشكل جدي مردم است، كسي نمي تواند با آن مخالفت كند، ولي هر كسي مي گويد چرا در دوره من اين كار انجام شود؟ ما مي گوييم يك صندوق شيشه اي بگذاريد و پول درمان را جاي ديگري هزينه نكنيد، در غيراين صورت سيستم درماني كشور را فلج مي كنيد.

  • طلب وزارت بهداشت از بيمه ها

هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مطالبه 11هزار و 700ميليارد توماني از بيمه ها، گفت: 4 ماه است كه مجلس 8هزار ميليارد را داده، اما هنوز مشكل داريم.وي افزود: هم اكنون 86ميليون دفترچه بيمه در كشور داريم و اين يعني حداقل 6.6ميليون نفر از جمعيت هم پوشاني دارند. اگر اين مشكل حل شود هزار و 300ميليارد تومان به نفع مردم و خزانه تمام مي شود.

پيش از اين، ايرج حريرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، از انباشته شدن مطالبات دانشگاه های علوم پزشكی از بيمه ها خبر داده بود. با اين حال، مجلس چندي قبل اجازه انتشار 8 هزار ميليارد اوراق قرضه برای جبران بدهی های بيمه ها را صادر و وزارت رفاه نيز براي جبران آن اعلام آمادگي كرده بود.

  • پاسخ تلويحي قاضي زاده هاشمي به مسعود پزشكيان

وزير بهداشت، براي نخستين بار به انتقادات مسعود پزشكيان پاسخ داد. وي گفت: برخي افراد كه قبلا هم در پست بهداشت و درمان بودند، امروز در مجلس آدرس اشتباهي به مردم مي دهند. قاضي زاده افزود: در موضوع تخصيص اعتبارات عمومي، نسبت به ساير وزارتخانه ها كمترين رشد مربوط به وزارت بهداشت بوده است، درحالي كه در تريبون ها مدام مي گويند پول ها به وزارت بهداشت سرازير شده است. مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت و درمان كه در حال حاضر نايب رئيس مجلس است، اخيرا گفته بود: طرح تحول سلامت امكان ندارد كه به همين روش ادامه پيدا كند، ما از اول همين را مي گفتيم اما قبول نمي كردند حالا رئيس جمهور اگر مي تواند به لج من هم كه شده است به اينها پول دهد!