پیشتازی زنان در نخستین نتایج نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین رمان تاریخ

پیشتازی زنان در نخستین نتایج نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین رمان تاریخ

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:جین آستن، هارپر لی، شارلوت برونته و جی‌کی رولینگ و سه بانوی دیگر از نویسندگان پیشتاز در نظرسنجی انتخاب
فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
جین آستن، هارپر لی، شارلوت برونته و جی‌کی رولینگ و سه بانوی دیگر از نویسندگان پیشتاز در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین رمان از نگاه آمریکایی در میان ۱۰۰ رمان برتر هستند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ایران آرت، شبکه PBS آمریکا اوایل بهار امسال 100 رمان برتر را به مخاطبان خود معرفی کرد و از آنها خواست در یک نظرسنجی عمومی، محبوب ترین رمان در میان خوانندگان آمریکایی را انتخاب کنند. تا امروز بیش از 3.8 میلیون نفر در این رای گیری شرکت کرده اند و نتایج بیانگر اقبال گسترده مردم و کتابخوان ها به نویسندگان و رمان های انگلیسی زبان و نادیده گرفته شدن رمان های روسی و فرانسوی در میان برترین هاست.

در شرایطی که نظرسنجی یک روز دیگر (پنجشنبه 18 اکتبر) به پایان می رسد، شبکه PBS فهرست 10 رمان برتر را به ترتیب الفبا اعلام کرده که از این قرار است: «تار شارلوت» ای بی وایت، «وقایع نگاری نارنیا» سی اس لوییس، «بر باد رفته» ویکتور فلمینگ، «هری پاتر» جی کی رولینگ، «جین ایر» شارلوت برونته، «زنان کوچک» لوییزا می الکات، «ارباب حلقه ها» جی. آر. آر. تالکین، «غریبه» دایانا گابالدن، «غرور و تعصب» جین آستن و «کشتن مرغ مقلد» هارپر لی.

این در حالی است که نویسندگان و چهره هایی چون فیودور داستایفسکی، الکساندر دوما، آنتوان چخوف، ماریو پوزو، میگل دسروانتس، پائولو کوئلیو، لئو تولستوی، دافته دوموریه، گابریل گارسیا مارکز و آنتوان دوسنت اگزوپری هم در این فهرست حضور دارند و البته چون هنوز فهرست کامل معرفی نشده، شاید ردی از این نامداران تاریخ ادبیات در میان برترین ها به چشم بخورد.

در میان 10 چهره برتر، فقط رولینگ و گابالدن زنده هستند. هفت زن در فهرست حضور دارند و بریتانیایی ها و آمریکایی ها با نسبت مساوی روی پله ها نشسته اند. در دوران برگزاری نظرسنجی، شبکه PBS برنامه «متون بزرگ آمریکایی» را پخش و در آن با حضور چهره های سرشناس کتاب ها را معرفی می کرد. قرار است آخرین قسمت این برنامه روز 23 اکتبر روی آنتن برود؛ برنامه ای که در آن از محبوب ترین رمان تاریخ آمریکا رونمایی می شود.