دومین استعفای آقای قائم مقام/ پشت پرده ادعای جهانگیری

دومین استعفای آقای قائم مقام/ پشت پرده ادعای جهانگیری

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: در «خبرتوخبر» این هفته درباره دومین استعفای قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی و ادعای آقای معاون اول صحبت کرده ایم. دومین

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: در «خبرتوخبر» این هفته درباره دومین استعفای قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی و ادعای آقای معاون اول صحبت کرده ایم.

دومین استعفای قائم مقام

چهارم دی ماه بود که «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی در نامه ای به مهدی کروبی دبیرکل این حزب، بدون ذکر دلیل، برای دومین مرتبه خواستار استعفا از مسئولیت خود شد.

روز شنبه نهم دی یکی از اعضای حزب اعتماد ملی که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم» درباره دلیل استعفای منتجب نیا گفت: «علت این مسئله فشارهایی بود از سمت تندروهای اصلاح‌طلب به منتجب‌نیا وارد می‌شد و از او می ‌خواستند تا شورای عالی سیاست‌ گذاری اصلاح‌طلبان را بپذیرند.»

این هفته روز یکشنبه ۱۷ دی ماه جمعی از مسئولین شاخه‌ها، کمیته‌ها و دبیران استانی حزب اعتماد ملی در حمایت از رسول منتجب نیا به دبیرکل این حزب نامه نوشته و خواستار این شدند که دبیرکل اعتمادملی با استعفای رسول منتجب ‌نیا قائم‌مقام این حزب مخالفت کند.

مشکل مکان!

پس از اعتراضات اخیر در کشور، عده ای از مسئولین، بر ضرورت تعیین مکان در شهرها برای ابراز اعتراض شهروندان تاکید کردند. در این میان، «احمد مسجد جامعی» عضو شورای شهر تهران، ابتدای هفته در جلسه این شورا، طرح دو فوریتی را مطرح کرد که طی آن، شهرداری موظف به تعیین مکان در پایتخت برای ابراز اعتراض مردم می شد.

این طرح، مخالفین و موافقین خود را در پی داشت. «حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران در مقام مخالف این طرح گفت: «قاعدتا موضوعات اعتراضات مردمی و شهروندی در دستور کار دستگاه‌های امنیتی است و این موضوع ارتباطی به حوزه مدیریت شهری ندارد.»

«شهربانو امانی» دیگر عضو شورای شهر تهران، با طرح مسجدجامعی از در توافق وارد شد و اظهار کرد: «شورای پنجم با توجه به رأی بالایی که از مردم تهران کسب کرده است وظایف سنگینی را برعهده دارد و این در حالی است که شهروندان تهرانی شورا این دوره را به رسمیت شناخته‌اند. یکی از وظایف ما اصل ۲۷ قانون اساسی است و کمک کنیم این اصل اجرایی شود و مردم بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند.»

آغاز کار شورا

«شورای همگرایی اصولگرایان»، نام مجموعه ای است که اصولگرایان در سال ۹۳ برای حرکت منجسم تر جهت حضور در انتخابات مجلس دهم، شکل دادند. این مجموعه مدتی پس از انتخابات مجلس در اسفندماه سال ۹۴ دچار انفعال و بی حرکتی شد. این هفته روز دوشنبه ۱۸دی «سیدرضا تقوی» رئیس شورای همگرایی اصولگرایان از آغاز فعالیت مجدد این شورا و برگزاری جلسات هفتگی آن، هر ۱۵ روز یکبار خبر داد.

تقوی در همین باره گفت: «جلسات هسته مرکزی شورای همگرایی اصولگرایان، متشکل از ۴۰ الی ۵۰ نفر از افرادی که همیشه همراه جامعه روحانیت مبارز بوده اند، هر ۱۵ روز یک بار در دفتر مرکزی جامعه تشکیل می شود.»

از ادعا تا واقعیت!

روز سه شنبه ۱۹ دی ماه نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران برگزار شد. جدای از حضور نیافتن حسن روحانی در این بزرگداشت - علی رغم دعوت رسمی و پذیرفتن به حضور - نکته دیگری که سروصدا به پا کرد، ادعای «اسحاق جهانگیری» در این همایش مبنی بر همکاری نکردن صداوسیما برای ترتیب دادن گفتگوی تلویزیونی وی با مردم بود.

جهانگیری که همه چیز از زلزله کرمانشاه گرفته تا اعتراض مردم در مشهد را سیاسی کرد، حضور پیدانکردنش در تلویزیون را هم سیاسی جلوه داد و گفت: «صداوسیما باید در روش خود تغییر بدهد. صداوسیما نباید در انحصار یک گروه تندرو قرار بگیرد. علی رغم اینکه دوستان به من می گفتند صحبت نکنم، من گفتم می خواهم با مردم صحبت کنم. اینها(صداوسیما) آمادگی نداشتند و بهانه مشکلات فنی را می آوردند. صداوسیما باید در اختیار همه گروه ها حتی گروه های معترض باشد.»

همان روز، «علیرضا برازش» مدیر شبکه یک سیما در واکنش به ادعای جهانگیری گفت: «شنبه شب برنامه نگاه یک به درخواست آقای جهانگیری به وی اختصاص پیدا کرد اما در آخرین ساعات معاون اول رییس جمهوری در برنامه حضور پیدا نکرد و ما مجبور شدیم «نگاه یک» این هفته را از جدول پخش حذف کنیم.»

برازش تاکید کرد: «سازمان صداوسیما همین امروز هم آماده است در هر ساعت و برنامه ای که آقای معاون اول رییس جمهور بخواهد میزبان وی باشد.»

«امیرابراهیم رسولی» از فعالین عرصه رسانه، در یادداشتی درباره پشت پرده ادعای جهانگیری نوشت: «جهانگیری به جد از صداوسیما خواسته بود برای گفتگوی او همه امکانات یک استودیو را به دفترش ببرند یعنی یک واحد سیار چهار دوربینه و یک اس ان جی با حدود ۶۰ نفر عوامل و کلی هزینه اما صدا و سیما تاکید کرد طبق پروتکل این کار فقط برای سران قوا انجام می شود و آقای معاون اول باید در استودیوی سازمان حضور یابد.»

رسولی در ادامه این نوشته تصریح کرد: «آقای معاون اول پیش از این دوبار خلاف پروتکل درخواست کرده بود و توانسته بود به عنوان تنها معاون اول رییس جمهور در دولت های مختلف از این امکان برخوردار شده بود اما این بار رییس سازمان صدا و سیما با جدیت در مقابل این خواسته غیرمنطقی ایستاد و همه لوازم را در سازمان برایش مهیا کرد.»

کاهش اقبال عمومی

برخی در روزهای اخیر ترجیح دادند، اعتراضات اخیر در کشور را در قالب های سیاسی تحلیل کنند. در میانه این تحلیل ها، متضررشدن اصلاح طلبان از اعتراضات به دلیل حمایت شان از دولت مستقر، جایگاه ویژه ای داشت. در همین باره «روزنامه ابتکار» روز گذشته ۲۱ دی ماه گزارشی را با عنوان «ضرر مستقیم اصلاح‌طلبان؛ سود غیرمستقیم اصولگرایان» منتشر کرد.

ابتکار نوشت: «مردم ایران مشکلات خود را با مسئولان در میان گذاشتند و به خانه‌های خود بازگشتند اما این بازگشت به معنای این نیست که مطالبات خود را فراموش کرده‌اند بلکه بدین معنا است که اگر دولت و مجلس به این مسائل بی‌توجه باشند ما درآینده با چالش بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد. باتوجه به اینکه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ را پیش رو داریم، باید به خاطر داشته باشیم که یاس و ناامیدی موجود در جامعه در انتخابات آتی هم خود را نشان خواهد داد.»

این روزنامه اصلاح طلب با اشاره به «نقش پُر رنگ» اصلاح طلبان در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تاکید کرد: «بخش عمده ‌ای از اعتراض‌های مردم نیز معطوف به همین گروه است. با این اوصاف، در صورت تداوم نارضایتی‌ها این جریان اصلاحات است که متحمل خسارت‌های بزرگی خواهد داشت و یکی از تبعات آن هم کاهش اقبال عمومی آن ها در انتخابات آتی خواهد بود.»