کارشناسان خارجی از روند ساخت سد نهب قزوین بازدید کردند

کارشناسان خارجی از روند ساخت سد نهب قزوین بازدید کردند

به گزارش خبرنگار مهر، یک هیئت ۱۲ نفره از استادان دانشگاه، هیئت علمی و کارشناسان آب کشورهای آلمان، مصر، سریلانکا، ارمنستان، که به منظور شرکت در همایش ب

به گزارش خبرنگار مهر، یک هیئت ۱۲ نفره از استادان دانشگاه، هیئت علمی و کارشناسان آب کشورهای آلمان، مصر، سریلانکا، ارمنستان، که به منظور شرکت در همایش بین المللی آب در قزوین حضور دارند روز پنجشنبه به همراه یدالله ملکی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین با عزیمت به تاکستان از روند ساخت سد مخزنی نهب بازدید کردند.

کامران یوسفی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای قزوین در جلسه ای که در محل سد نهب برگزار شد اظهارداشت: سد نهب با هدف ذخیره سازی جریانات نابهنگام سیلابی رودخانه خررود و تنظیم آن برای بهبود اراضی کشاورزی پایین دست و نیز تغذیه مصنوعی آبخوان دشت و مدیریت بهره برداری از منابع آب با هدف حفظ و بهره برداری از آبخوان دشت در حال ساخت است.

یوسفی بیان کرد: توسعه شبکه های آبیاری مدرن کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، افزایش تولیدات و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت از دیگر اهداف ساخت این سد است.

سد نهب ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون طرح وتوسعه شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: سد نهب در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر قزوین و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان تاکستان در مسیر آبگرم واقع شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت سد مخزنی نهب هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که در صورت تامین بموقع اعتبارات این سد در سه سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری می شود.

یوسفی یادآورشد: در سال جاری نیز تاکنون ۱۳ میلیارد تومان برای تسریع در عملیات ساخت هزینه شده است و با اجرای آن ۸۴۰۰ هکتار از اراضی پایین دست آبیاری خواهد شد.

وی گفت: راه دسترسی به مسافت ۲۲۰۰ متر، کالورت، دیوار آب بند تکمیل شده و پرده آب بند نیز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هیئت کارشناسان آب کشورهای خارجی عصر پنجشنبه از برجهای دو گانه خرقان هم بازدید کردند.

این بنا در سال ۴۶۰ (قمری) توسط محمد بن مکی زنجانی ساخته شده و کتیبه برج جدید سال در سال ۴۸۶ به معماری ابوالمعالى بن مكی زنجانى ساخته شده اما احتمالاً معمار هر دو برج یک نفر بوده‌است.

داخل برج قدیمی نقاشی‌هایی قرار دارد که در نوع خود با ارزشند و در این نقاشی‌ها، طاووس نر با چترى به شكل بادبزن، ستاره‌هاى شش يا هشت‌پر، دو طاووس در مقابل يكديگر، يا دو طاووس كه گردن‌هاى بلندشان به هم پيچيده دید می‌شود. میان دو طاق‌نمای داخل بنا نقش تجريدى درخت انار با دو پرنده در دو طرف‌آن ديده‌مى‌شود. تزئینات سطح داخلی گنبد شامل نقوشی تزئینی با تلفیقی از خط کوفی است که در کادرهایی با رنگ سبز و آبی ایجاد شده‌است.

فضاى داخلى برج جدید پوشش گچى و نقاشى ديوارى ندارد و ديوارها سراسر آجرچينى ساده دارند و حاشیه گنبد هشت حاشيه پهن با نقوش هندسى دارد كه زير آنها كتيبه‌ای قرآنى به خط کوفی مشاهده مى‌شود، ضريح داخل اين برج با برج قديمى هم ‌اندازه و بدون تزيينات است اما در حاشيه بالاى آن، نام دوازده امام با خط نسخ حكاكى شده ‌است.

تا اوایل دهه ۱۳۴۰، بر اساس نوشته‌های کتیبه‌های روی ضریح‌های چوبی تصور می‌شد که این دو بنا آرامگاه دو امامزاده به نام‌های حديده ‌خاتون و محمد از فرزندان موسی بن جعفر هستند اما با بررسی‌های بعدی شخص شد که دو ترک سلجوقی به نام‌های «ابوسعيد بيجار پسر سعد» و «ابومنصور ايلتاى ‌تى پسر تكين» در این بناها دفن شده‌اند.

این بنا بارها مرمت شده‌ و در سال ۱۳۴۷ روستاییان محلی قسمتی از بنا را که بر اثر سیلاب در زیر رسوبات سست قرار گرفته بود به شکل ابتدایی تعمیر کردند برج‌ها در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۹، ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳–۱۳۷۱ مورد مرمت قرار گرفتند.

در زلزله بوئین ‌زهرا در سال ۱۳۸۱، هر دو برج آسیب قابل توجهی دیدند و با توجه به وضعیت مناسبی که دو برج تا پیش از این داشتند می‌توان گفت که این زلزله یکی از قوی‌ترین زلزله‌های این منطقه در ۹۰۰ سال اخیر بوده‌است.

بنای برجهای خرقان هشت ضلعی است که هر ضلع سه بخش تزئینی و هر ضلع دو ستون مدور دارد وداخل یک ستون یک راهرو برای دسترسی به پشت بام تعبیه شده و یک پنجره روشنایی راه پله را تامین می کند.

همچنین هیئت کارشناسان خارجی از چشمه های آبگرم در شهر آبگرم بازدید کردند.

چشمه آبگرم در این منطقه دارای خواص آهکی و نمکی با حرارت ۵۷ درجه است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی مجموعه بزرگ تفریحی درمانی در این منطقه ساخته می شود.

مجموعه آب درمانی ارشیا در فاز اول در ۲۸ هکتار در مدت دو سال ساخته می شود و شامل سه هتل، شهربازی، شهر آبی، زمین های ورزشی، متل است.

این هیئت همچنین پنجشنبه شب از بناهای تاریخی موزه چهل ستون، چهار انبیاء، دروازه دربکوشک، کلیسای تاریخی کانتور بازدید کردند.

هیئت کارشناسی شرکت های خارجی دقایقی قبل با شرکت در جلسه تخصصی در محل شرکت آب منطقه ای قزوین با معاون و کارشناسان استان گفتگو و تبادل نظر کردند.